Zwangeren slikken geen extra vitamines

Meimaand is groeimaand, en daarom besteedt het Vitamine Informatie Bureau deze maand extra aandacht aan de voeding van de zwangere vrouw. Voor hen is goede voeding belangrijker dan ooit, omdat hun kindje ook ‘mee-eet’. Zwangere vrouwen zijn zich niet altijd bewust dat vitamines heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van hun baby. Ze krijgen extra vitamines geadviseerd, maar slikken deze vaak niet.

De baby in de buik groeit als kool. In negen maanden tijd wordt een compleet mensje ontwikkeld. Hoe komt de ongeboren baby aan alle bouwstoffen, vitamines en mineralen die nodig zijn voor de groei? Puur via de voeding van zijn moeder.
Gedurende de gehele zwangerschap is de behoefte aan vitamines en mineralen verhoogd. Van vitamines is de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) gemiddeld zo’n 40% hoger en van mineralen 20%. Dat komt omdat veel vitamines en mineralen een belangrijke rol spelen bij de groei en ontwikkeling. Denk aan ijzer, zink, B-vitamines en vitamine A. Van sommige vitamines is de behoefte zo groot, dat het advies geldt om er extra van te slikken. Dit geldt voor foliumzuur en vitamine D.

Extra foliumzuur

Vanaf het moment dat je zwanger wil worden, geldt het advies voor een foliumzuursupplement met 400 microgram van deze B-vitamine per dag. Begin er mee op het moment dat je stopt met anticonceptie! En neem extra foliumzuur minstens de eerste 3 maanden van de zwangerschap. In die eerste fase worden namelijk de organen aangelegd en foliumzuur is daarbij heel belangrijk. Extra foliumzuur verlaagt de kans op een kind met een open ruggetje aanzienlijk. Jammer dus dat maar 37% van de zwangere vrouwen extra foliumzuur slikt!

Er wordt zelfs gedacht dat extra foliumzuur de hele zwangerschap nodig is. Er is net een groot Nederlands onderzoek gestart, waarbij zwangere vrouwen gedurende de hele zwangerschap extra foliumzuur krijgen. Groene bladgroente, fruit en brood zijn de belangrijkste natuurlijke voedingsbronnen van foliumzuur.

Zonnevitamine- D

Nog zo’n vitamine waarvan de behoefte sterk verhoogd is tijdens de zwangerschap: vitamine D. Dat is nodig voor een goede ontwikkeling van de botten van de baby. De Gezondheidsraad adviseert zwangere vrouw om de gehele zwangerschap dagelijks 10 microgram vitamine D extra te gebruiken. Dit advies geldt trouwens ook voor vrouwen die borstvoeding geven. Van nature komt vitamine D voor in vette vis en aan margarines en bak- en braadproducten wordt het toegevoegd. Ook zonlicht zorgt voor extra vitamine D in het lichaam. Voor zwangere vrouwen is dat niet voldoende: zij moeten extra vitamine D supplementen gebruiken. Een tekort aan vitamine D is niet alleen nodig voor de botten, het kan ook leiden tot een lager geboortegewicht, zo blijkt uit Amsterdams onderzoek. Helaas blijkt uit onderzoek dat ook vitamine D niet door alle zwangere vrouwen wordt geslikt: slechts 46% van de aanstaande moeders volgt het advies op.

Niet eten voor twee, maar twee keer zo gezond

Gezond eten is tijdens de zwangerschap belangrijker dan ooit. Eten voor twee hoeft niet, maar misschien wel twee keer zo gezond! Op die manier krijgt moeder én kind alles binnen wat het nodig heeft. Gebruik een gezonde basis, volgens de richtlijnen van het Gezond Leven. En slik de vitamines die extra worden aanbevolen tijdens de zwangerschap. Er zijn ook multivitamines, die speciaal zijn ontwikkeld voor zwangere vrouwen. Die zijn geschikt voor de hele zwangerschap en de periode dat er borstvoeding wordt gegeven. Voor meer informatie over zwangerschap kijk op de pagina over zwangerschap van het Vitamine Informatie Bureau. Wil je weten of je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt, doe dan de Zwangerschaps Vitaminetest.

Bron: vitamine informatiebureau

mijn link met dit bericht: als moeder van 2 heb ik ook op mijn voeding gelet in de zwangerschap, vanzelfsprekend.  Gezond eten begint met kennis.

Wil je duurzaam gezond eten,  voor, tijdens of na een zwangerschap? Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.
Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.