Zo viel Marita succesvol af

Wie op eigen houtje wil afvallen, kiest vaak een manier die het best bij het eigen voedingspatroon past. Waarvan je denkt dat het je veel oplevert. Een zelfhulpboek,  het snoepen radicaal afzweren, geen alcohol meer. Of men kiest radicaal voor een ‘crashdieet’.  Hier het succesverhaal van iemand die gewoon minder ging eten. (ik noem haar hier Marita)

Marita heeft ruim een jaar het halve portiedieet gevolgd (zelf verzonnen term).

Gewoon van alles de helft:

niet 2 x opscheppen maar gewoon 1 x

Half lapje vlees of vis

weinig aardappelen/frites of rijst

1 boterham bij de lunch

Met tussendoortjes en broodbeleg maakt ze een gezonde keuze.

Haar ervaringen

Marita voelt zich er goed bij,  ze is enorm trots op haar nieuwe gewicht. Er zijn vele kilo’s af. Marita kan gewoon met haar gezin mee-eten en doet ook gewoon mee met eten & drinken ‘buiten de deur’. Als ze zich eens te buiten is gegaan aan een hoeveelheid snoep voorkomt ze gewichtstoename subiet door de navolgende dagen gewoon goed op te letten. Ruim een jaar na de start is er geen kilo bijgekomen. Het kost haar geen enkele moeite. Haar nieuwe gewicht motiveert haar om door te gaan. Enorm trots.

Het verhaal van Marita is wonderlijk en simpel tegelijk. Kennelijk at en dronk ze vroeger meer dan ze eigenlijk nodig had. 2 x opscheppen is toch vaak een gewoonte.

voordelen

Het wonderlijke succes van Marita vraagt  om stil te staan bij de voordelen van haar manier:

  • ze hoeft geen aparte producten te kopen
  • het levert geld op
  • ze kan het altijd en overal doen: op vakantie, lunchen bij vriendin
  • geen jojo-effect
  • het beperkt haar sociale leven niet
  • makkelijk, zonder nadenken
  • makkelijk vol te houden
  • geen terugval

Het staat haar intussen tegen om een 2e boterham te eten of een groot glas sap te drinken. Haar bord is wel wat leger maar met voldoende groente heeft ze  toch genoeg. “Het went ook”. Niet alleen Marita is meer gaan eten de afgelopen 20 jaar, werelwijd doen we dat ook.

Meer eten leidt tot meer gewicht

De fabrikant dwingt ons stilzwijgend meer te eten. We zijn er aan gewend geraakt en ook massaal zwaarder geworden. Grotere porties levert je met gemak over lange tijd extra kilo’s lichaamsgewicht op. Marita heeft voor zichzelf het tij gekeerd!

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat Marita haar succes niet alleen te danken heeft aan de halve porties. Sinds een jaar leest ze overal de voedingswaarde op etiketten na. In dat verband heeft ze leverkaas als broodbeleg afgezworen.

Zou het halveportiedieet in jouw geval kunnen werken?

Laat je bericht achter onder dit bericht.
Wil jij ook succes met afvallen en zo meer energie en een mooi gewicht? Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

4 reacties op “Zo viel Marita succesvol af

  1. Prem Radakishun vertelde op tv bij ‘mannen van zekere leeftijd’ over zijn eigen succes met een gezonde leefstijl. Hij had enorm succes gehad met afvallen, hij bedacht zelf het halve portiedieet. “Simpel, zo zei hij, maar werkt zo goed!”

  2. Het halve portiedieet gaat misschien op voor koolhydraatrijke en vetrijke voeding, maar beslist niet voor het consuminderen van fruit en groenten! In tegendeel! Daarvan moeten we veel meer eten! Niet wat het Voedingscentrum adviseert: 2 ons groenten en 2 stuks fruit op een dag. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert veel meer met minimaal vijf porties groenten en fruit op een dag en zo mogelijk meer! Een optimale hoeveelheid voor je gezondheid is 9-13 porties op een dag! Helaas lopen de gewichten van een portie per land uiteen. In ons land is dat 80-100 gram in Duitsland 100-120 gram en in Frankrijk is het gewicht weer anders.

    • het halve portiedieet ontstond naar eigen idee in een situatie waarbij Marita veel warm at. Zij wilde graag afvallen. Voor haar was dit een simpele manier om haar eetgedrag te veranderen. Zij at niet koolhydraatrijk of vetrijk. Ze zat vast in een eetgewoonte die ze strikt en simpel wilde doorbreken. Ze zocht een passende manier. Dit verhaal illustreert dat. Dat doet niets af aan de aanbevolen hoeveelheden groente en fruit die voor grote groepen gelden. 5 porties op een dag is voor jou en mij wellicht prima te doen. Het is zinnig om het grote publiek kennis te laten maken met meer groente en fruit. De campagne 2 x 2 is daar een goed voorbeeld van. Op zich een simpele boodschap, die voor ons allen al een groot verschil zou maken.

    • Of meer groente en fruit dan in Nederland aanbevolen (2×200 gram) gezonder is staat ter discussie. Niet in alle studies wordt aangetoond dat dit meer gezondheidswinst geeft. De aanbeveling van 9-13 porties per dag is niet van de WHO afkomstig. In de V.S. geldt weliswaar ‘5 a day’ maar dit is niet vergelijkbaar. Bij deze richtlijn mag een portie aardappelen en noten ook als groente gerekend worden. Een bezwaar van het aanbevelen van een nog grotere hoeveelheid groente en fruit is de haalbaarheid. Uit voedselconsumptie-onderzoek blijkt onze aanbeveling van 2×200 gram al niet gegeten te worden. Een voeding met 2×200 gram is in dat licht al optimaal.(met dank aan het voedingscentrum)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *