Wintergroente, gezond en duurzaam

Wintergroente is ruim voor handen, rijk aan vitamines en duurzaam.Tegenwoordig wordt veel groente in kassen verbouwd; het weer en de seizoenen spelen geen rol meer. Ook komt er steeds meer groente uit het buitenland. Toch is er niets mis met wintergroente: het barst van de vitamines én goed voor het milieu!

Kies voor ‘groene’ groente

Nederland importeert elk jaar ongeveer 1,2 miljard kilo groente en fruit en exporteert ongeveer het dubbele. Het is soms moeilijk te begrijpen hoe de handel werkt. Zo wordt het grootste deel van ‘onze’ in de kas gekweekte frambozen geëxporteerd naar Rusland. Een ding is zeker: voordat de meeste groentesoorten op je bord liggen is er heel wat energie in gestoken. Die energie zit met name in de teelt en het vervoer.

De hoeveelheid energie die nodig is per kilogram groente verschilt per soort en seizoen. Het maakt namelijk veel uit of groente van de akker of uit een verwarmde kas komt. En of het met het vliegtuig is ingevlogen of is vervoerd per boot of vrachtwagen. Je kunt dus beter kiezen voor een biologische winterpeen uit de polder, dan voor sperziebonen uit Kenia.

Wintergroente van het land

Wintergroente wordt verbouwd in Nederland, op de volle grond. Groentesoorten, zoals pastinaak, knolselderij en boerenkool kunnen prima groeien bij lage temperatuur. Sterker nog: boerenkool is lekkerder als de vorst eroverheen is geweest. Dat is geen fabel. Er gebeurt namelijk iets in planten als de temperatuur daalt: ze slaan meer suikers op en dat beïnvloedt de smaak. En het mooie is, hoe kouder het wordt, hoe meer suikers worden opgeslagen. Wie hunkert naar een boerenkoolstamppot en te ongeduldig is om op nachtvorst te wachten, kan een versgeplukte stronk in de diepvries leggen.

De cellen in de boerenkool leven nog wel een tijdje door, en gedragen zich nog even alsof ze buiten in de volle grond met vrieskou geconfronteerd worden. Maar erg lang duurt dat helaas niet. De plant is immers los van zijn wortels en kan geen voedingsstoffen meer aanvoeren. Het heeft dus geen zin om een zak gesneden boerenkool eerst een nachtje in de vriezer te leggen.

Vitaminebommetjes

Wintergroenten zijn zeer rijk aan vitamines: een portie gekookte spruitjes (200 gram) bevat ruim 2½ keer zo veel vitamine C als een sinaasappel. Spruitjes zijn dé vitamine-C bommetjes in de winter!

Top 10 wintergroente

Het Vitamine Informatie Bureau stelde een top 10 samen met wintergroente die goed zijn voor het milieu én rijk zijn aan vitamines en mineralen.

bron: www.vitamine-info.nl

Mijn link met dit bericht: het is mijn missie te adviseren over gezonde voeding. Ook in de winter kun je met gemak groente kiezen, probeer het gewoon s uit! Wintergroente is duurzaam! Je hoeft geen Argentijnse sperziebonen te kopen.

Wintergroente eten is niet moeilijk,duurzaam gezond eten in het algemeen kan dat wel zijn.Wil jij duurzaam gezond leren eten?  Het is niet voor iedereen simpel. Laat je deskundig en persoonlijk adviseren en lees hier  of jij succesvol gezond kan eten.

Of kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

 

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *