Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus

Een bekende leus van een Nederlandse hockeycoach. Wat werkt in de topsport werkt ook bij leefstijl.

Elk jaar worden er goede voornemens gemaakt.  Dezelfde  voornemens komen steeds weer terug.  Als onze pogingen succesvol zouden zijn kunnen ze toch uit de top 10 verdwijnen?  Niets is minder waar.

Voor 2011 is dit de top 10 van goede voornemens onder Britse respondenten:
1.afvallen en meer bewegen
2.zuiniger leven
3.schulden afbetalen
4.meer tijd voor familie, vrienden
5.een partner vinden
6.stoppen met roken
7.ander werk vinden
8.iets nieuws leren
9.vrijwilligerswerk doen
10.beter mijn tijd indelen

Het is altijd de vraag of het voornemen succesvol is. Of het voornemen leidt tot je gestelde doel. Hoeveel mensen laten hun voornemen niet varen in de 2e week van januari? Als je je voorbereidt, slaag je eerder in de gedragsverandering.  Dit helpt je  je gedrag te veranderen:

1.Een plan
Gedragsverandering vraagt om een gedegen en serieus plan, uitgewerkt in details.
Wat houdt je tegen? Wat helpt je?  Wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen?

Verdeel je voornemen in kleine stappen die concreet en haalbaar zijn. Leg je voornemen vast op papier.

2.Steun uit je omgeving
Betrek je omgeving in je voornemen. Een maatje met wie je gelijk optrekt, kan een bondgenoot worden. Stimulans/belangstelling uit je directe omgeving kan je helpen.
Als je een plan hebt, is het makkelijker om je voornemen wereldkundig te maken.

3.Daadkracht
Jij moet het doen, jij moet de stap zetten, spreek een datum af, zet het in je agenda. Noteer je plan in concrete acties. Als je een plan hebt is het makkelijker om in actie te komen.

Steeds komt het plan terug. Succes komt de meeste mensen niet aanwaaien. De mensen die cold turkey stoppen met roken bijvoorbeeld zijn in de minderheid. Gedragsverandering vraagt een plan. Men wil van alles anders, men roept van alles. Het blijft niet bij willen en roepen.

Wees realistisch

Is het de goede tijd? Is mijn doel haalbaar?
Tijdens een verhuizing bijvoorbeeld word je volledig in beslag genomen door het inpakken, klussen en regelen. Er blijft geen aandacht en energie over voor iets nieuws.
Een voornemen vraagt aandacht.

20 kilo afvallen in 4 maanden  voordat de vakantie begint is niet realististisch. Wat je er in 4 jaar tijd laat aankomen heb je er in 4 maanden heus niet af.

Ik wilde stoppen met roken maar toen ik voor de deadline zat moest ik weer roken.
Om af te vallen wilde ik stoppen met snoepen maar een stemmetje van binnen zei dat 1 dropje wel kon en dat ik niet zo streng voor mezelf moest zijn.

Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus

Laat je reactie achter onder dit bericht. Misschien wil je jouw grootste excuus delen. Wil jij duurzaam gezond eten en nu in actie komen? Lees hier meer hoe ik je kan helpen.
Of kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *