wat eten we met de kerst en andere decemberdagen?

Mijn tips voor het kerstdiner: goedkoop, gezond en goed voor dier en milieu. Duurzaam geeft een goed gevoel!

Wil je graag gezond en feestelijk eten, ook als je minder budget hebt? Lees dan even door. Duurzaam en feestelijk lijkt een rare combinatie, maar dat is het niet. Hier vind je geen kantenklaar menu als suggestie, maar wel een duidelijke richting met  winst.   Gezond en genieten, zonder dat er kilo’s bijkomen.wortelsoep

Dit blog is voor de actieve en bewuste eter die met  bruikbare tips zelf een menu kan samenstellen. Je moet wel een hobbykok zijn natuurlijk. “Bij kerst hoort een goed stuk vlees”,  zei mijn opa altijd. Onze smaken en wensen zijn veranderd.
Vlees is niet diervriendelijk, niet duurzaam, duur en het is niet meer automatisch de eerste keus. En zeg nou zelf: een gerecht van plofkip of kiloknallers, daar worden wij niet blij van. Maar wat dan wel?

Bij de feestdagen maak je feestelijk eten. Het mag ook goedkoop en gezond zijn en eigenlijk de hele decembermaand. Je houdt rekening houden met ieders wensen en smaken aan tafel; dat maakt het niet altijd makkelijk. Kies met de tips voor die gerechten waar ze aan jouw tafel van zitten te genieten.

Het is jouw persoonlijke touch die het bijzonder feestelijk maakt (door de presentatie en de zorg die je er aan besteedt). Maak er zelf een eigen menu van. Eerst de basistips, met ook een aantal groenterecepten als voorbeeld.

De belangrijkste tip als eerste:

Laat groente het hoofdbestanddeel van je voorgerecht en hoofdgerecht zijn.
Het is winter, kies voor wintergroente: bieten, knolselderij, kool, koolraap, pastinaak, pompoen, prei, radijs, rammenas, schorseneren, spruitjes, uien, veldsla,  winterpostelein, winterwortel, witlof en zuurkool.Maak er iets lekkers mee, receptuur kun je overal vinden. Mijn suggesties voor wintergroente die bijzonder wordt. Pas hier de rest van de gerechten op aan. Voor ieder wat wils, je mag experimenteren.

Voor de rest van het menu 7 tips:

Kies je voor vlees: 100 g. per persoon is genoeg (kies voor diervriendelijk: met het ‘beter leven’ keurmerk, of biologisch)

Maak 1 of meer bijgerechten van groente of fruit: staat rijk, is arm aan vet en is verzadigend.

Kies je voor vis: let op het keurmerk voor duurzame vis
Maak 1 kerstdag een vegetarisch menu
Serveer er naar wens aardappel, rijst of pasta bij.
Wil je een toetje: kies fruit: met appel of peer maak je daar wat lekkers van.
Helemaal een slimme keus: de hippe peulvrucht.

Nog even over peulvruchten. Gezond, duurzaam en goedkoop. Serveer als bijgerecht bv.  rode kidneybonen of humus met stokbrood. Zo lekker en makkelijk te maken! Laat je verrassen door de mogelijkheden met peulvruchten en kijk eens op bruinebonenbende.

Koop en kook niet teveel
Feestelijk eten zit ‘m niet in de hoeveelheden, maar wel in variatie in groenten, een uitgebreider toetje en met aandacht in de keuken eten bereiden.

Houd het leuk, overdrijf het niet (milieuzorgen blijven er altijd).
We kunnen beter met zijn allen een klein steentje bijdragen dan dat je  in je eentje de wereldverbeteraar bent.

Tot slot: Fit met de feestdagen, je kunt nu al beginnen.  
Je wordt niet dik van 1 kerstdiner, wel van alle diners de rest van het jaar.

Voor wie nu wil beginnen  heb ik een mooi aanbod: leer de 3 manieren om duurzaam af te vallen

Of kies nu voor gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *