Waarom het niet lukt met snacken en snoepen te stoppen

De impuls om te eten/drinken komt uit ons brein. Het zijn de hersenen die ons aanzetten tot eten. Eetgedrag is normaal, maar het ontspoort vaak in het Westen. Eetverslaving, obesitas, een diabetesepidemie. Daar zijn we aan gewend geraakt, zo ook het snacken/snoepen. Het lukt niet om te stoppen met snacken en snoepen.zak friet, Nederlandse snack

Eerder vonden Amerikaanse wetenschappers een relatie van junkfood met veranderingen in de hersenen. junkfood zo verslavend als drugs Recent Nederlands onderzoek laat zien welk eten ons schaadt en dat de oplossing ons eetgedrag is. We helpen onze hersenen een handje. De regie ligt bij ons om het snacken te stoppen.

Dikmakend of doen we het zelf? De hersenen geven signalen af tot eten, omdat we denken aan eten, eten zien. De darmen geven hormonen af die de hersenen signalen tot eten geven. Eten doen we zelf, maar het is niet alleen onze wil en discipline.

Duurzaam afvallen is met Westerse voeding moeilijk. Alleen drie maaltijden per dag nuttigen doen we allang niet meer. Een roze koek bij de koffie, ‘s avonds laat een broodje shoarma met cola. Die extra’s zijn  een gewoonte geworden. Niet alleen funest voor ons gewicht, maar ook voor onze gezondheid. Westerse voeding met junkfood, veel vet, suiker en tussendoortjes krijgt vaak de schuld en ja we kunnen er geen weerstand aan bieden. Niks aan te doen. Is dat zo of doen we het echt zelf?

Wat doen tussendoortjes met ons brein?

Waarom lukt het obese mensen vaak niet om het snacken en snoepen te stoppen? Het is niet alleen ons eetgedrag. Twee onderzoekers verbonden aan het AMC,  Selie en LaFleur  zagen in de praktijk van endocrinoloog-internisten veel obese mensen met diabetes op het spreekuur waarbij het met leefstijladvies het niet lukt om duurzaam af te vallen. Het eetgedrag en specifiek het brein was onderwerp van onderzoek: is er een oorzaak van overgewicht gelegen in de hersenen?

Resultaat

Zij onderzochten wat het gebruik van vet en suiker doet met het brein en het gewicht. Hoeveel eten, wat en wanneer en wat de uitwerking was op het gewichtsverloop . Zij testten dit op een groep jonge gezonde mannen, met in onderzoek extra’s bij de maaltijd en tussendoor. De conclusie was dat de combinatie van vet met suiker tussendoor zorgt voor veranderingen in de hersenen die op zichzelf aanzet tot eten.  Dit gebeurde na 6 weken. Niet de limonade bij het eten is dikmakend, maar juist die cola met koek in de pauze blijkt dikmakend te zijn. Met deze ‘gewoonte’ was er na 6 weken een verandering in de hersenen opgetreden. Deze verandering is waarom ons eetgedrag ontremd raakt en aanzet tot eten. Eetgedrag doen we zelf, onze hersenen geven signalen tot eten. Met al die extra’s houden we constant een hongerprikkel. Snacken is een gewoonte, we kunnen ‘t met gemak afleren. Doe het ‘cold turkey’. Dat lukt wel.

Stop tussendoor met extra’s met veel vet en suiker. Geniet  liever van je maaltijden, zelfs met iets extra’s.

Dat is voor nu: genieten en voor straks: een duurzaam goed gewicht.

Wil je graag een beter gewicht zonder snoep of snack?

Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.
Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.