Vitaler met meer aandacht + minder stress

Vitaler worden gaat niet vanzelf. Je kunt gezegend zijn met een goede gezondheid. Vitaliteit en een gezond gewicht krijg je niet kado. Hoe word je vitaler zonder stress?vitaler met frambozen, zomerfruit, minder stress

Een gezonde leefstijl vraagt je continue aandacht. Dat is nodig, anders verdwijnt de winst stilletjes aan: overtollige kilo’s weg en meer energie. Er is frustratie en dat vraagt op zich ook weer stress, nergens voor nodig. Waar stress al niet toe kan leiden..

Een voorbeeld uit mijn leven.

Bij een wandeling merkte ik dat mijn conditie slecht was. Nu had ik het fietsen op de hometrainer al een tijdje verslonsd. Ik nam mij voor elke dag 30 minuten te fietsen met oog op mijn conditie. “De maanden waren ook wel erg warm geweest, te warm om te fietsen”. Of ik had geen zin. Of geen tijd. Dan moet ik ook niet zeuren dat ik mijn doel niet gehaald had. Hoe word ik een vitale moeder?

Vitale moeder

Ik zou om mezelf te helpen op zo’n moment streng moeten zijn:” wat nu geen tijd, wat nu geen zin. Jij wilt toch een vitale moeder en ondernemer zijn, dan moet je er wel wat voor doen”. Vind maar eens de combi van lief-zijn voor mezelf en tegelijk doen wat goed voor me is. Ander voorbeeld: de roker die wil stoppen: “ah eentje kan wel” Dan is het niet raar dat zo’n poging tot succesvol stoppen niet lukt.

Streng of lief zijn

Soms moet je streng zijn voor jezelf, om je oude gedrag te doorbreken. Dat riekt naar calvinisme vind ik zelf. Maar als je jezelf voorhoudt dat je het doet voor jezelf dan gaan die zwarte calvinistische randjes er wel van af. Sommige moeders noemen het:’ een schop onder je..’ Een gezonde leefstijl is geen strafkamp. Als het wel een strafkamp is, dan ligt dat denk ik aan jezelf. Stel: je wilt gezond gaan eten en je ervaart daarbij het dagelijks koken als een strafregime (dat je geen diepvriespizza meer mag eten) Wat moet je hiervan denken? Denk je: Zielig dat zoiets als straf wordt gevoeld Denk je: laat degene toch consessies doen met 1 x in de week pizza… Door elke dag slim te kiezen bereik je eerder je doel. Elke dag krijgt je leefstijl aandacht. Het gevaar van het afzwakken is dat het een glijdende schaal is. Als je jezelf 1 x per week een pizza toestaat, dan is 1 x per week naar de chinees ook niet zo’n drama. En waarom zou je moeilijk doen over die gezellige vrijdagmiddagborrel op het werk? Moet toch kunnen? Terug bij af. Er komt niets meer terecht van je gedragsverandering en gestelde doel dat je zo graag wilde. Dat is weer nieuwe stress. Wist je dat: stress op zich ook leidt tot overgewicht?  

Als ik 3 x in de week verzaak moet ik ook niet zeuren dat resultaat na 6 maanden uitblijft.

Ik probeer wel lief voor mezelf te blijven; er zijn grenzen. Als ik moe ben dan mag dat. Maar ik weet ook: een succesvolle gedragsverandering heeft herhaling nodig. Het liefste dagelijks. Dat geldt voor meer bewegen, gezond eten, minder alcohol enz.

 jo-jo-effect

Veel vrouwen vinden het frustrerend om als ze zijn afgevallen met veel moeite, de kilo’s weer terug te zien na een tijdje. “Ineens was ik 2 maanden verder en weer 7 kilo zwaarder. Het jo-jo-effect levert alleen maar stress op. Vind dan nog maar eens opnieuw de drive om in actie te komen.. Elke dag aandacht =duurzaam zonder stress. Dat is niet nodig. Het kan anders: met meer aandacht krijg je succes dat blijft en gratis minder stress.
Na de zomer start ik weer met het begeleiden van moeders naar een gezonde leefstijl, zonder stress en jojo. Er is plaats voor 5 moeders. Als je interesse hebt, laat het mij weten op info@duurzamedietist.nl.  Je komt op mijn interesselijst.

Of kies voor gratis intake, leven lang mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *