Succes bij het afvallen is het… volhouden

Volhouden van gezond eten kan moeilijk zijn als je wil afvallen. Hoe houd je het vol?
Je wilt blijvend een gezond gewicht.Zonder jojo-effect. Daar doe je alle moeite voor. Hoe krijg ik ook succes? De gouden tip wordt mij vaak gevraagd.chocola en aardbei, succes bij afvallen. wat kies je?
Ik weet wat succesvol is.

“daarom lukt het mijn patiënten maar niet om adviezen op te volgen!”
Dat was mijn grootste inzicht in bijscholing in de jaren negentig.

In 2011 leerde ik met 15 diëtisten over motivational interviewing.  Een grootse ontdekking over begeleiden en coachen! Zo kon het dus ook…

Dat succes ligt in jezelf; het hangt samen met je kennis, je motivatie, tijd en vaardigheden. Het moet passen bij je innerlijke drijfveren en mogelijkheden.
Heb jij ook wel ‘s advies gehad van een arts waar je motivatie eenmaal de spreekkamer uit tot het nulpunt was gezakt? Je stond er niet achter. Wat de arts zei, kwam niet binnen.  Wat maakt dat een advies makkelijk op te volgen is?
Als iemand je zegt dat het goed is om elke week te gaan zwemen en je hebt een hekel aan zwembaden met omkleedhokjes, dan ga je het niet met plezier doen. Je probeert het een keer, omdat het je geadviseerd is. Je houdt het niet vol. Je bereikt geen effect en geen succes.

 

Als je leest dat  je voor een goed ontbijt brood met gebakken ei moet eten en je hebt daar in je ritme geen tijd voor en die tijd wil je ook niet vrijmaken, dan is dat gedoemd te mislukken. Je doet het hoogstens een keer en dan haak je af.

 

Succes? wanneer:

  • Het advies aansluit op je persoonlijke smaak, mogelijkheden
  • Je er volkomen achter staat
  • Je er in gelooft
  • Je langdurig de moeite doet om te volharden

(als je stopt, vervliegt ook het resultaat)
Als die eerste 3 voor jou goed zitten,  is nr. 4 voor jou een makkie.

Succes ligt ook in de hulp: of die passend is/of er een klik is. Coaches genoeg die je op weg helpen. Je moet natuurlijk wel de juiste kennis hebben. Het gesprek en de juiste vragen geven de juiste richting. Ik vertel je hier wat mijn visie is op een succesvolle leefstijl of geslaagde afvalpoging.

Dat je succes bereikt met je eigen duurzame, continue inspanningen, dat staat buiten kijf. Niemand anders kan dat doen dan jijzelf. Maar daar gaat het hier niet over.

Hulp bij het volhouden

Het kan zijn dat je hulp nodig hebt bij die eerste 3 dingen; iemand die je een spiegel voorhoudt, je met de juiste vragen verder leidt. Als het om jou gaat, heb je maatwerk nodig. Dat vind je niet in een boekje of artikel.

“Ik word van water dik, ik weet niet meer wat ik moet doen. Alles wat ik doe, loopt uit op een mislukking.” zei mw. A. Overvallen worden door eetbuien of niet weten waarom je eet, vraagt een psychologische benadering van het eetprobleem. Dat vraagt speciale hulp. uit de ban van eetbuien van Joanna Kortink.

Therapie-ontrouw is vaak het grote manco. Als de patiënt het advies niet opvolgt of medicijnen niet gebruikt, krijgt de patiënt vaak de schuld. “Ja, die is niet gemotiveerd”. Dat klopt niet. Daar kun je als hulpverlener veel in betekenen.
(ook al moet de patiënt of cliënt het zelf doen)

Het is de taak van de professional om met actief luisteren de essentie boven water te halen. Niet zomaar de adviezen opleggen of degene naar huis sturen met een algemeen lijstje met tips. Als de essentie bij de professional bekend is, is het advies beter. En is er eerder het gewenste resultaat!
Als je zegt dat je je elke week moet gaan zwemmen of gezond moet gaan eten zonder ECHT geluisterd te hebben naar de ander is dat ZINLOOS.
Succes blijft uit.

Het kan anders. Twee longartsen Wanda de Kanter en Pauline Dekker zeggen tegen hun patiënten niet meer dat ze moeten stoppen met roken; sinds een aantal jaar motiveren zij patiënten met longproblemen anders. En dat doen ze met Motivational interviewing (motiverende gespreksvoering). Met veel beter resultaat! Rookgedrag en eetgedrag zijn moeilijk te veranderen. Het zijn vaak iemands gedachten die de verandering belemmeren.  Wie daarover praat, pakt het probleem echt aan.

Dat was een opzienbarende bijscholing. Mijn schellen vielen van de ogen. “daarom lukt het mensen maar niet om adviezen op te volgen en gedrag te veranderen!”

Kenmerk is dat de essentie van het probleem boven tafel komt.
En hoe iemand denkt over de eigen situatie.

Ineens is er een andere oplossing door je te verdiepen in de persoon.
Dat is klantgericht.
Gezond gedrag is gedoemd te mislukken als de persoon er niet achter staat. Of als er overtuigingen zijn die de persoon weerhouden om te veranderen. Om succesvol te veranderen moet je niet belemmerd worden door gedachten die je niet in actie laten komen.

Tot zover wat je van een coach mag verwachten.

wat kun jij ermee?: bepaal voor jezelf:

  • Is dit het goede moment?
  • Is het de de juiste actie voor mij?
  • Hoe gemotiveerd ben ik?
    dan is het een kwestie van doen en volharden.

Succes

Algemene lijstjes met tips, weekschema’s kunnen dat nooit bieden, want die zijn op iedereen van toepassing. Als je je richt op de essentie van jouw eetgedrag dan leidt tot succes. Weet je wat je tegenhoudt? Is je motivatie sterk genoeg?
Is de essentie boven water, dan is volhouden geen issue meer.

Wat algemeen is, is niet voor iedereen succesvol.
Bijvoorbeeld: Als je niet kunt koken, heeft een weekmenu als voorbeeld geen enkele zin.
Of: als je denkt “ik kom nu in de overgang, ik word toch dikker. Het heeft geen enkele zin” dan is het ook gedoemd te mislukken. Als je bv. bij de overgang geen gewichtstoename wilt, zul je VRIJ in actie moeten komen.
VRIJ van innerlijke overtuigingen die belemmeren. Pas dan kun je je optimaal inzetten  op weg naar succes.

Heb je ervaring met afvallen en het jo-jo-effect?  Misschien wil je het nu kwijt.
Ik luister naar je, kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *