slaap jij genoeg om af te vallen?

Mensen die weinig slapen, worden eerder dik. Ik overval je wellicht met mijn vraag in de titel. Of je genoeg slaapt, kun alleen jij bepalen. Dat is zo verschillend van persoon tot persoon. Jij weet of je uitgerust en vitaal de dag begint.

Voor wie wil afvallen, heb ik een verfrissende feit. Je leefstijl bepaalt je gewicht: wat eet je?, sport je?, maar ook: hoeveel en hoe goed slaap je? Slapen en je lichaamsgewicht lijken niets met elkaar te maken te hebben. Hé Wakker blijven… het is toch echt zo.

Slaap je zelf wel eens weinig? Hoe begin je dan de dag? Met gemaksvoedsel? Een koekje op het aanrecht ligt voor het grijpen. Als je weinig geslapen hebt, ga je eerder snacks eten dan uitgebreid in de keuken staan om vers te koken.

 

Let op:

Het harde resultaat uit onderzoek

Met grote groepen mensen is er onderzoek gedaan of er een verband bestaat tussen slapen en lichaamsgewicht en wat bleek?

Er blijkt juist een verband tussen weinig slapen en veel eten en overgewicht. Onderzoekers zien 2 mogelijke verklaringen voor het verband tussen te weinig slaap en gewichtstoename:

1. slechte slapers eten meer, omdat de hormonen die het hongergevoel reguleren (ghreline en leptine) van slag raken. Ze hebben bovendien meer tijd om te eten, want ze zijn langer wakker. De combinatie van deze twee factoren leidt bovendien tot meer vet en zoet eten: snacken.

Ook bleek uit een Japans onderzoek dat mensen met een onregelmatig slaappatroon onregelmatig eten én vaak buiten de deur. Wie onregelmatig eet én vaak buiten de deur, eet meer.

2. slechte slapers verbruiken minder energie, omdat ze overdag vaker moe zijn. Daardoor zijn ze fysiek minder actief. Ook lijkt het erop dat mensen met een slaaptekort hun lichaamstemperatuur verlagen, waarmee ze hun energiehuishouding letterlijk op een lager pitje zetten.

Jouw kans

Slecht slapen is vervelend, maar weinig slapen verbeter je zelf! Het is een van de sleutels waarmee je werkt aan een goed gewicht.  Eten, bewegen, slapen. Daar heb je allemaal invloed op.

Meer bewegen, gezond eten en een goede nachtrust ‘doen wonderen’. Slapen is iets doodnormaals, je staat daar niet vaak bij stil. Je bed laat niet zomaar je overtollige kilo’s verdwijnen, maar als je goed bent uitgerust, doorbreek je zelf wel de vicieuze cirkel. Goed uitgerust ben je overdag actiever, je hebt meer zin in het vers koken en je lijkt ‘vanzelf’ andere keuzes te maken.

Vind rust in een bewuste leefstijl.

Ik bedoel dat figuurlijk maar ook letterlijk in bed. Slapen doe je zelf; het hoort bij jouw leefstijl. Gezond eten is dat ook. Maar is vaak moeilijker. Wat doe je? Hoe begin je?  Voeding is je basis. Ik kan je daar goed bij helpen.

En weet je: Als je het alleen zou kunnen, had je je doel al waargemaakt. Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.

Kies nu voor gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

2 thoughts on “slaap jij genoeg om af te vallen?

    • Je kunt het niet omdraaien, wel dat genoeg slapen helpt om je gewicht te beheersen. Het is geen verband van oorzaak en gevolg.Je lichaamsgewicht blijft het resultaat van je leefstijl: eten/drinken en bewegen. Van slapen is bekend geworden dat het helpt bij het bereiken/behouden van een gezond gewicht. Als je een gezond gewicht wilt, is het slim om ook aandacht te geven aan genoeg slapen.
      Slim en simpel. Het kost je niets.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.