Informatie die je hersenen en je eetgedrag verandert

 

Het zijn je hersenen die bepalen wat je denkt. En ook wat je eet. Op 11 oktober was ik op de publieksdag van de Hersenstichting. Ik was daar uit persoonlijke betrokkenheid. Een van de wetenschappers zei iets treffends. Ik weet niet meer in welke lezing dat was (Prof. dr. W. Hoogendijk, of Dr. B. de Jong) Voor hersenonderzoekers wellicht bekende kost, maar  ik vroeg mij direct af wat dit betekent voor je eetgedrag. Ik citeer uit vrije hand: “als je echt nieuwe informatie onthoudt, verandert er iets in de hersenen”.

Als er iets verandert in de hersenen verandert er iets wezenlijks. Je hersenen sturen je gedrag. Met  informatie in je hoofd maak je keuzes. Hoe vaker informatie herhaald wordt hoe meer ‘ingesleten’ in de hersenen.  Net alsof er  een voertuig door de sneeuw is gereden en daarna nog 5 x een voertuig. Het spoor zal dan sterker worden, niet meer uit te wissen. Zou dat bij hersenen ook zo werken? Bij herhaling  kan automatisme ontstaan. En dat wil je nu  juist. Met meer gemak hetzelfde nieuwe gedrag. Zonder erbij na te denken.

Je gedachten over eten maken je eetgedrag, informatie kan dit veranderen.

Geef 2 personen nieuwe informatie of een boodschap, bij de een ‘beklijft het’, bij de ander niet. Als het beklijft, heb je het je eigen gemaakt. Je onthoudt deze informatie omdat het indruk maakte, je overtuigde of  verrassend simpel voor je was. Informatie die je onthoudt ‘werkt door’. Zou het zo kunnen zijn dat voor het aanleren van gezond eetgedrag je mensen zo moet zien te bereiken dat de informatie beter onthouden wordt?

Wat bij de een indruk maakt, hoeft bij de ander niet zo te zijn. Kijkend naar mezelf  ken ik genoeg voorbeelden van gedragsverandering na nieuwe informatie. Er ontstond automatisme waar ik niet bij hoefde na te denken. Oh zo makkelijk.

Om groepen mensen gezond gedrag aan te leren wordt in het voorlichten maar al te vaak gewerkt met  een volledig beeld, alle correcte feiten en data op een rijtje. Voedingsschijf, piramides, richtlijnen. Bewonderenswaardig, maar je kunt je afvragen wat het de toehoorder doet. Er zijn allerlei interventies en groepsprogramma’s die de bevolking moeten bewegen gezond te gaan leven.

Mijn ervaring als diëtist is dat algemene voedingsvoorlichting minder aankomt dan een gesprek met persoonlijke impact.  Wat onthoudt de toehoorder na afloop? als je geluk hebt de essentie van het verhaal, maar meestal is dat een aansprekend voorbeeld, een metafoor of ervaringsverhaal. Doe je er ook iets mee?

het kan ook anders

Stel de toehoorder centraal. Met een gesprekstechniek als motiverende gespreksvoering staat de toehoorder centraal, niet de zender met een mooi verhaal in power point. Er ontstaat een dialoog. De persoonlijke situatie en overtuigingen zijn het uitgangspunt. Reken maar dat het meer impact heeft en aanzet tot verandering!

Zorg voor interactie. Een groepsgesprek met kinderen, ouders, lotgenoten. Dat wordt ook beter onthouden. Het gaat immers om de gevolgen voor de eigen situatie. Die grammen, milligrammen uit een theoretisch verhaal vergeet iemand weer snel.

Wat ervaar je als het grootste probleem?

Met groepsvoorlichting bereik je gemakkelijk grote groepen, de schijf van vijf is in ieders bereik. Maar bereik je er ook iets mee?  Grootschalige voorlichting heeft een groot bereik, maar is lang niet zo effectief. De persoon wordt er niet op aangesproken.  Stel je de ander de vraag: wat is voor jou het grootste probleem?

impact Als voorlichting of een gesprek je niet raakt  of onthouden wordt, zal gedragsverandering niet succesvol zijn. Maak je  informatie meer persoonlijk, dan zal het beter onthouden worden. Wat is de impact voor iemand persoonlijk? Wat levert het je op, nu en straks?  Overtuigen met cijfers, ervaringsverhalen. Gebruik een persoonlijk levensverhaal met tragiek, een metafoor of een eigen ervaring die op het verhaal aansluit. Iets wat iemand niet meer vergeet.

Beter onthouden. Moeten we daar niet veel meer naartoe? Het aanbieden van informatie, die beter onthouden wordt. En daarmee een verandering in de hersenen. Als het verandert in de hersenen verandert het gedrag ook. Ik ben geen psychotherapeut maar ik maak er wel werk van om het gesprek zo te voeren dat het aansluit. Dat er door een dialoog impact ontstaat. Als mijn informatie dan beter onthouden wordt is  dat in ieder geval geslaagd. Moet nieuw gedrag niet zo inslijten dat het onbewuste gedragingen worden? Dat zou mooi zijn. Het kost geen moeite, is makkelijk vol te houden.

Bij nieuw gedrag gaat het om WETEN en DOEN

De hersenen zijn bij weten en doen flink aan het werk.

Je weet dat volkorenbrood het meest gezond is maar doe je het ook?

Je weet dat 2 stuks fruit en 200 gram groente je veel opleveren, maar doe je het ook?

Je weet dat meer dan 2 glazen alcohol per dag (voor mannen) de kans op kanker verhoogt en dat je minder zou moeten drinken. Maar doe je het ook?

In de trein naar huis, na een dag bomvol presentaties, ontstond dit idee voor dit blog. Wat zegt het u als lezer?

alleen informatie die beter onthouden wordt geeft een blijvende verandering in hersenen + gedrag. Praktisch: wil je een andere leefstijl? Kies dan een manier die maakt dat het beter onthouden wordt! Wat maakt het meeste indruk op jou?

Dat zou mooi zijn. Het kost geen moeite, is makkelijk vol te houden.

Wat maakt op jou de meeste indruk als je iets nieuws hoort dat je doet veranderen? Plaats je reactie onderaan dit blog.

Wil je leren wat jij kunt veranderen aan jouw eetpatroon?
Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.
Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *