Nieuw: Zo gaat gezond eten 3 x makkelijker

appels op de fruitschaal, makkelijker gezond eten Onderzoek wijst uit dat de meeste gezonde eters dat doen omdat ze eigenlijk niet na hoeven te denken. Ze eten gezond omdat het als makkelijk, aantrekkelijk of normaal aangeboden wordt.

Iedere dag maken we gemiddeld 200 voedselkeuzes,
90% daarvan zijn snel-impulsieve acties.
10 % is wat langer doordacht.

Het begint al bij het ontbijt:
ga ik überhaupt ontbijten?
Wel of geen koffie inschenken?
1 of 2 boterhammen of toch de crackers?
ham op brood?
1 of 2 plakken? enz.

 

Hoe maken we het makkelijker?

Recent nieuwe inzichten is de theorie. Wat je morgen gelijk in de praktijk kunt brengen.
Brian Wansink, director of the Cornell Food and Brand lab, keek naar deze onbewuste impulskeuzes en zag overeenkomsten, bruikbaar voor voedselproducenten, winkeliers en beleidsmakers. Maar ook voor ons hier en nu.

De vraag was: hoe beïnvloed je de omgeving zo dat de onbewuste voedselkeuzes gezonde keuzes zijn?

112 studies werden onderzocht op gebied van gezond eten en consumentengedrag  op scholen, in restaurants, supermarkten en thuis.
Wansink vond 3 sleutelfactoren die garant stonden voor succesvol gezond eten in alle situaties.

Wansink noemde deze manieren de CAN-aanpak.
Met deze 3 manieren  kunnen we mensen makkelijker gezond laten eten.

Mensen waren eerder bereid te kiezen voor een appel boven een donut wanneer de appel goed in het zicht lag en makkelijk te pakken  (=convenient), aantrekkelijk gepresenteerd en als het een normale, populaire keus bleek te zijn.

Convenient (=gemakkelijk, gebruiksklaar)

Tienermeisjes aten 70% meer fruit als het voorgesneden was.

Attractive (aantrekkelijk)

Kinderen aten makkelijker broccoli als het werd gepresenteerd als ‘dinosaurusbomen’.

 

Normal (normaal, populair)

Tot slot, gezonde keuzes zouden populair en normaal moeten zijn in gezelschap van anderen.  We imiteren nl. nogal graag.

bron: Psychology and Marketing Journal

Vol. 32(5): 486–500 (May 2015) DOI: 10.1002/mar.20794

Voor moeders in de praktijk, makkelijker gezond eten in het gezin

Een onderzoek met algemene inzichten. En nu  de praktijk:
-De gezonde keuzes liggen thuis voor het grijpen: in de koelkast, op de fruitschaal, in de broodtrommel.
-Een fruitsalade is 10 x aantrekkelijker dan een enorme ongeschilde appel in de keuken -Geef het goede voorbeeld als moeder. Ga zelf gezond eten, je kroost volgt vanzelf.

Convenient in de praktijk

Zorg dat het makkelijk te pakken is, een appel van de fruitschaal, banaan of komkommer in stukjes voor onderweg. Dan kost het minder moeite. En geef je niet toe aan verleidingen uit je omgeving.

Denk ook aan diepvriesgroente of in blik/pot: sperziebonen, spinazie, rode kool, bruine bonen.
Snel gepakt, je hoeft het niet meer te wassen/schoon te maken (hoe makkelijk is dat!)
binnen een half uur zet je een gezonde maaltijd op tafel.

Attractive in de praktijk

Besteed zorg aan je maaltijden, maak er wat moois van.  Gezond eten is ook lekker en aantrekkelijk.  Het kost niet veel tijd en moeite.  Gewoon met smaakmakers en kleurige groenten. Stukjes fruit, allerlei kleuren, aan een spiesje..

Gezond eten is niet meer voor de geitenwollensokkentypes met een bord tofu.

Normal in de praktijk

Omring je met gelijkgestemde mensen en geef zelf ook het goede voorbeeld voor jouw omgeving.

Wil je jouw ervaring delen en zien of het haalbaar is met deze 3 manieren? Kies nu vrijblijvendgratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *