Nieuw: de voedingsrichtlijnen van 2015

Vorige week kwamen ze uit: de herziene voedingsrichtlijnen van de Gezondheidsraad.
Om vitaal en gezond te blijven is het slim om gezond te eten. Maar hoe? Mensen worstelen ermee.
Dat lijkt niet eenvoudig. Was er maar 1 voedingsmiddel dat ons dat bracht… Helaas dat bestaat niet. Een aantal richtlijnen die je gewoon volgt als je gezond wilt eten.

De richtlijnen goede voeding moesten worden opgefrist. Het moet vooral haalbaar zijn en aansluiten bij ons Nederlandse voedingspatroon. Het is een simpele boodschap geworden met meer en minder.meer brood, minder bewerkt vlees, voedingsrichtlijnen 2015De gezondheidsraad heeft nieuwe voedingsrichtlijnen opgesteld. De vorige met de schijf van vijf waren uit 2006. De wereld staat niet stil. Wat je vroeger deed, was niet altijd beter. Reuzel bij je warme maaltijd was gewoon in de jaren vijftig.
Er is continu voedingsonderzoek en voortschrijdend inzicht. Het is slim om je eetgewoonten continu te verbeteren.
Het zijn nieuwe tijden met voeding in overvloed en welvaartsziekten die onze vitaliteit  bedreigen. Nieuwe richtlijnen goede voeding.

De focus ligt nu op welvaartsziekten die een link met voeding hebben. |Ziekten die nu vaak voorkomen en waar je met je voeding invloed op hebt: hart- en vaatziekten, diabetes II, diverse kankersoorten. Het lijkt alsof wat je vroeger kon eten nu niet meer mag. Nu weten we beter. Maar let wel er is keuzevrijheid: Jij bent het altijd zelf nog die kiest voor een gezonde leefstijl (met gezonde voeding).

De schijf van vijf krijgt een modern jasje, die komt nog.
Tot die tijd zijn er een aantal adviezen gegeven die je nu kunt toepassen.

eten

eet meer groente, fruit, peulvruchten en volkoren brood
eet elke dag een handje ongezouten noten
eet niet elke dag bewerkt rood vlees
eet meer zachte vetten en olie

drinken

drink gefilterde koffie en minimaal 3 glazen thee per dag
over alcohol: liever geen en als je drinkt: houd het bij 1 glas per dag.
drink geen  suikerhoudende dranken: frisdranken, vruchtesappen

samengevat:
minder suiker en alcohol
meer plantaardig

Daarmee houd je een gezond gewicht en werk je zelf actief mee om welvaartsziekten te voorkomen. Het hele voedingspatroon omvat meer dan 1 ding.

Wil je werk maken van een nieuw gezond eetpatroon?

Neem dit ter harte. Begin met 1 verandering door te voeren.

Wil je je voornemen graag met mij persoonlijk bespreken? dat kan. Kies dan gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wat maakt dat je het volhoudt?
Doe je het voor je gewicht nu of om ziekten straks te voorkomen?
Met succes werken aan een vitale toekomst.

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *