Moeten vegetariërs extra voedingsssuplementen slikken?

Je hebt om te beginnen bij een gevarieerde vegetarische voeding geen supplementen nodig. Mocht je die om wat voor reden toch willen slikken? Dan wil je er wel zeker van zijn dat er geen dierlijke producten in verwerkt zijn.verse cantharellen, plantaardig eten

De Nederlandse Vegetariërsbond heeft geen overzicht met voedingssupplementen die geschikt zijn voor vegetariërs. Daarvoor zijn er gewoon teveel merken. Sommige grote fabrikanten als Solgar geven netjes aan of een supplement geschikt is voor vegetariërs of veganisten. Bij anderen zul je ernaar moeten vragen.

Voedingssupplementen zijn populaire producten. Uit onderzoek van de Consumentenbond (16) komt naar voren dat één op de drie Nederlanders dagelijks voedingssupplementen gebruikt. Bijna de helft neemt deze als aanvulling op de gewone voeding. Vrouwen slikken vaker voedingssupplementen dan mannen. Vitamine C en multivitamines zijn de populairste voedingssupplementen. Bepaalde vitamines wordt voor een beperkte groep mensen aanbevolen (zie kader). Voor de rest van de vitamines en mineralen, en voor de rest van de mensen, geldt dat een gevarieerde voeding, ook een vegetarische, voldoende van alles levert. En mocht je je zorgen maken dat je geen gevarieerde voeding hebt: de problemen liggen dan niet bij de micronutriënten (vitamines en mineralen) maar bij de macronutriënten: te weinig voedingsvezel, teveel verzadigd vet of teveel calorieën.
Er zijn een paar groepen die niet genoeg vitamines binnenkrijgen via eten en drinken. Zij hebben meer vitamines nodig dan eten en drinken en zonlicht kunnen leveren. Voor hen geldt het advies om extra vitamines te slikken:

Risicogroepen

Baby’s tot 3 maanden: vitamine K
Kinderen tot 4 jaar: vitamine D
Vrouwen die zwanger willen worden: foliumzuur
Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven: foliumzuur en vitamine D (de NVB voegt daar aan toe: DHA-capsules
Ouderen: vrouwen boven de 50 jaar en mannen boven de 70 jaar: vitamine D
Mensen met een donkere huid en/of mensen die weinig buiten komen: vitamine D

Daarnaast zijn er groepen waarvoor aanvulling ook zinvol of nodig kan zijn zoals:

Mensen die weinig of eenzijdig eten: foliumzuur
Veganisten: vitamine B12 en D
Sporters: alleen bij extreme en langdurige inspanning kan aanvulling met een multivitaminepreparaat zinvol zijn. De gemiddelde (recreatie)sporter die gezond eet, krijgt meer dan genoeg vitamines en mineralen binnen, en is er is er geen reden om extra vitamines te slikken
Rokers: zij hebben een wat hogere behoefte aan vitamine C
Alcoholisten: alle vitamines, maar met name vitamine B1 en B6
Mensen die extreem afvallen of anorexia-patiënten: alle vitamines

Baat het niet dan schaadt het niet?

Hoge doseringen van vitamines en mineralen kunnen schadelijk zijn. Het is dan ook belangrijk om niet meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te slikken. Van veel andere stoffen die in supplementen kunnen zitten, is de veilige dosis vaak niet bekend. Supplementen die bij de drogist of apotheek, of in supermarkten worden verkocht, worden gecontroleerd en zijn bij normaal gebruik veilig. Er zijn echter ook voedingssupplementen te koop bijv. via internet, waarin ongewenste stoffen of stoffen in te hoge doseringen kunnen voorkomen. Wees daarom voorzichtig en check de informatie op de verpakking.

IJzersuppletie

Vegetariërs vormen geen aparte risicogroep wat betreft de kans op een ijzertekort. Je hoeft dan ook geen ijzerpreparaat te gebruiken.
Mocht je denken dat je een ijzertekort hebt, bijvoorbeeld omdat je erg moe bent, ga dan niet zelf dokteren. Ga naar je huisarts om de oorzaak te achterhalen.

Als je weinig of geen zuivelproducten en eieren gebruikt, loop je als vegetariër een risico op een tekort aan vitamine B12. In dat geval valt het aan te raden om uit voorzorg een vitamine B12 supplement te gebruiken. Let echter op: een vitamine B12 tekort is niet altijd het gevolg van te weinig inname van B12, de oorzaak kan ook een verminderde productie van de intrinsieke factor in de maag zijn. Dan heeft bijslikken geen zin, en moet je injecties hebben, of een relatief hooggedoseerd tablet onder je tong laten smelten.

Visoliecapsules
DHA (docosahexaeenzuur) en EPA (eicosapentaeenzuur) zijn omega-3 vetzuren: lange keten sterk onverzadigde vetzuren, die een gunstig effect hebben op hart- en bloedvaten. Ook zijn deze vetzuren belangrijk voor de groei en ontwikkeling van de hersenen en het gezichtsvermogen bij het ongeboren kind. Kant-en-klaar DHA komt alleen in voldoende hoeveelheden voor in (vette) vis (zie onderstaande tabel). Vandaar de naam visvetzuur, en vandaar de aanbeveling van het Voedingscentrum om 2x per week vis te eten. Daarnaast bevatten eidooiers DHA, maar niet heel veel. De zogenaamde omega-3 eieren (zoals het Columbus ei) kunnen tot 5,5 x zoveel DHA bevatten als een ‘gewoon’ ei. Deze eieren zijn echter geen biologische of vrije-uitloopeieren, dus misschien wel goed voor jou maar minder goed voor de kip.

Vegetariërs of andere mensen die geen vis eten, hebben geen symptomen van een tekort, zoals het geval is bij een tekort aan vitaminen. Omega-3-vetzuren in de voeding verdient wel hun aandacht om vitaal te blijven.

Zwangeren hebben een verhoogde behoefte aan DHA/EPA. Het is moeilijk om dit alleen via de voeding binnen te krijgen. De vraag is nu of zwangere vegetariërs die geen vis eten een DHA supplement moeten gaan slikken om in de verhoogde behoefte aan DHA te voorzien . De NVB heeft in overleg met buitenlandse vegetariërsorganisatie (zie bijvoorbeeld de volgende sites: Vegfamily, Ethisch Vegetarisch Alternatief, Vegetarian Society) het advies opgesteld voor zwangere en borstvoeding gevende vegetariërs om dagelijks 100 tot 300 mg DHA in de vorm van een supplement in te nemen (8).

Vegetarische DHA capsules zijn in de winkel te krijgen, en via Nederlandse en buitenlandse internetsites. We geven het volgende, misschien niet complete (we houden ons aanbevolen voor aanvullingen) lijstje (eind 2010):

V-pure Omega 3 met EPA en DHA. – De dosering is 175 gram DHA per capsule. Dagelijks slikken. Te koop in de winkel (VEGA-LIFE, Blauwburgwal 13, 1015 AS Amsterdam) en bij www.vega-life.nl.
OMegaZen3 DHA 40 Vcaps – De dosering aan DHA is 300 mg per capsule. Om de dag slikken is dus voldoende. Te koop via Nederlandse internetsite www.mastercare.nl.
Royal Green Algenolie Omega-3 – De dosering is 200 mg DHA per capsule. Dagelijks of om de dag slikken. Te koop via Nederlandse internetsite www.royal-green.eu. De capsules schijnen ook in drogisterijen te koop te zijn.
Martek ALL-VEGETARIAN DHA omega-3. – De dosering is 200 mg DHA per capsule. Dagelijks of om de dag slikken. Via internet te koop op http://store.martek.com/store/.
Opti3 algenolie capsules. – De dosering is 100 mg EPA en 200 mg DHA per algenolie capsule. Dagelijks slikken. Via internet te koop op www.aandachtswinkel.nl.
Flinndal Omega-3 Plantaardig. – De dosering is 200 mg DHA per capsule. Dagelijks of om de dag slikken. Te koop via Nederlandse internetsite http://www.flinndal.nl.

bron:www.vegetariers.nl

Mijn link met dit bericht: dit bericht begint met ‘als je een gevarieerde vegetarische voeding gebruikt.’ En dat is nu juist de crux, dat is niet bij iedere vegetariër zo.

Wil je een check-up van je voeding en advies ter verbetering?

Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.
Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.