Moeders met overgewicht letten ook op de portiegrootte!

Wie als moeder overgewicht heeft, wordt overspoeld met zoveel berichten, adviezen, verhalen van de buurvrouw. Eerst sporten? Wel ontbijten?  Wat is nu waar?

In dit blog lees je wat de invloed is van je omgeving en  wat je er zelf aan kunt doen.
Feit: Overgewicht is het resultaat van onze leefstijl. Vraag: Maar wat te doen?overgewicht: zware botten is een overtuiging dat je weerhoudt om gezond te gaan eten Worden we te zwaar van minder bewegen of van meer eten?

De relatie tussen ons eetpatroon, bewegen en obesitas kwam vorig jaar aan de orde in een uitzending van horizon op de bbc.  Ik vond 2 bevindingen relevant voor lezers:

1.Doordat we meer zijn gaan eten,  worden we te dik. (in 50 jaar tijd)

(er wordt bedoeld: alles buiten de 3 maaltijden en drinken om) Logisch..

2.Die extra kilo’s maken ons fysiek minder actief.

Doordat je te zwaar bent, kom je moeilijker in actie. Je gaat niet zo snel meer sporten. Gebrek aan beweging zal de gewichtstoename alleen maar versnellen. En die beweging is hard nodig bij de strijd met de kilo’s. Simpel gezegd: We worden lui als we te zwaar worden. In actie komen is dan nog moeilijker.


De laatste 50 jaar is de welvaart toegenomen met tot gevolg dat we zwaarder zijn geworden.
Overgewicht is een groot probleem voor ons. We hebben meer te besteden. Er is meer aanbod in luxevoeding; we worden verleid met calorierijke extra’s. We eten meer, maar we hebben ook minder beweging. We kopen een auto en een elektrische grasmaaier. Resultaat: we komen fors aan in gewicht.

We willen meer eten en we worden vaker verleid tot eten, maar er is nog een belangrijk fenomeen: de  portiegrootte.
Alles bij elkaar heeft dat ons ook kilo’s zwaarder gemaakt.

Porties zijn groter geworden

De portiegrootte van producten is de laatste 20 jaar enorm toegenomen. Van grotere verpakkingen wordt meer geconsumeerd. Vooral chips, fast food, frisdrank en candybars worden in grotere porties verkocht.   Voorbeeld: In 1971 woog een hamburger  108 g. Nu weegt een hamburger min. 200-300 g. De  bekers cola, die ‘hands on’ gedronken worden, bevatten al snel 500 ml.  Maar ook wat we dagelijks eten doen we in grotere porties. Het zijn subtiele verschillen, maar zo krijgen we er geleidelijk een paar kilo bij. Een plak kaas is toch een plak kaas?

Meer eten leidt tot meer gewicht. We zijn er aan gewend geraakt en ook massaal zwaarder geworden. “Ja het is de schuld van het fastfood”  hoor ik vaak.

Het kan anders: dit is jouw regie
Er is maar 1 weg om uit deze versterkende spiraal te komen: begin met minder eten, maak gezonde keuzes. De omgeving verleidt je tot eten, dat is waar, maar de omgeving is niet alles bepalend. Dat is wel je eigen eetgedrag, het is aan jou om dat te veranderen. Niemand anders kan dat doen. En als je minder weegt, kun je makkelijker sporten en in beweging komen. Als je sport, gaat dat afvallen nog veel makkelijker! Voor wie nu in actie wil komen, heb ik een aantrekkelijk aanbod. Ik adviseer je deskundig en persoonlijk met jouw voeding. Met 3 verandertips is ook jouw voeding te verbeteren. Daar moet je mee beginnen! Voor jou is er de echte start

Wil je daarbij een stok achter de deur of een vraagbaak die je op moeilijke momenten helpt? dat kan. In de herfst 2014 starten weer hulp bij blijvend veranderen van eetgedrag. Er is plaats voor 5 vrouwen. Als je interesse hebt laat dat weten op info@duurzamedietist.nl.

Of kies voorgratis intake, leven lang mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.