Moeders in de overgang

De oestrogeenproductie vermindert langzaam vanaf het 35e jaar. De huid wordt dunner, slapper en droger. De doorbloeding in de kleinste bloedvaatjes vermindert. Opvliegers kunnen je overvallen. Het gewicht kan toenemen. De botten worden brozer. Je kunt je minder vitaal voelen. Voeding is daar van invloed op.

Met gezonde voeding kun je de overgang niet stoppen maar de klachten wel beperkt houden. De gevolgen van de overgang kun je met voeding beperken. Uit onderzoek blijkt dat opvliegers en nachtelijk zweten door voeding beïnvloed kunnen worden. Vrouwen rapporteerden ca. 15% meer klachten na gebruik van suiker of eiwit.

Ongewild dikker worden in de overgang: taille+ gewicht

Vrouwen ervaren bij de overgang dat de lichaamsbouw verandert. De taille verdwijnt vaak en het lijkt alsof je sneller dikker wordt.Je kunt er niets aan doen? Feit of fabel?

De middelomtrek neemt toe met 0.7-0.9 cm. per jaar Dit heeft WEL een relatie met de overgang. Hormoonveranderingen van de overgang dragen bij aan vetopslag in de buik; de taille verdwijnt bij de meeste vrouwen.

Het lichaamsgewicht neemt toe met 0.5-0.8 kg. per jaar Dit heeft GEEN verband met de overgang, maar heeft WEL deze oorzaken:

  • De energiebehoefte gaat bij het ouder worden omlaag, terwijl het eetpatroon daar niet op wordt aangepast. Je eet evenveel als voorheen, gewoontes blijven.
  • Vrouwen van 50 + gaan minder bewegen
    Vroeger sportte je wellicht, nu neem je voor alles de auto.

Vrouwen van 50+ in de overgang

Bot afbraak gaat sneller na je 50e jaar. De gezondheidsraad adviseert vrouwen van 50+ om die reden vitamine D te slikken. De behoefte is verhoogd en het is niet wenselijk om dat met vetrijke voeding (waar vitamine D in zit) te bereiken. Zoveel extra vetrijke producten eten is niet lekker, ongezond en je wordt er snel dik van. Gebruik 10 microgram vitamine D per dag, in de vorm van een supplement, zonder er dik van te worden.

Over vitamine D is een ieder het wel eens, de volgende adviezen zijn aanraders en het is een kwestie van uitproberen.

Het is zinnig om suiker en eiwit te beperken

1.Je vermindert de kans op overgangsklachten

2.Je zorgt daarmee zeker voor een gezonde voeding en een gezond gewicht.

 

Fyto-oestrogenen in de overgang

Voeding die rijk is aan fyto-oestrogenen kan overgangsklachten verminderen. Deze voedingsstoffen hebben een hormoonachtige werking en komen bijvoorbeeld voor in soja. Dit zijn nog geen harde feiten, verder onderzoek blijft nodig. Het gebruik van sojamelk, tahoe, tempeh en andere sojaproducten is een individuele keuze. Het blijft een kwestie van smaak. Het is zeker geen wondermiddel en kan nog niet voor iedereen gepropageerd worden.

Risico’s op welvaartsziekten in de overgang

Na de overgang is de kans op overgewicht, diabetes mellitus type 2, hart- en vaatziekten en osteoporose groter.

Hart- en vaatziekten zijn zelfs de belangrijkste doodsoorzaak bij vrouwen na de overgang. Gezonde voeding heeft dan ook veruit de voorkeur om daar zelf invloed op uit te oefenen.

De overgang is een natuurlijke levensfase, waar je met zelfregie de lastige symptomen kunt beperken.

 8 praktische voedingstips

Voor de actieve, leergierige vrouw die meer wil weten over voeding bij opvliegers en de overgang:
mail mij je interesse: info@duurzamedietist.nl en je krijgt een handig overzicht van 8 praktische voedingstips bij de overgang.  Dan kun je zelf aan de slag.
Start alvast met vitamine D als je boven de 50 bent!

De overgang kun je niet keren, maar je kunt wel je voeding zo veranderen dat je in optimale conditie blijft.

Ik kan je hulp bieden, maar eerst bied ik je een luisterend oor. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Zo kan ik je verder helpen

de echte start geeft je inzicht en praktisch advies.  Daarmee kun je zelf verder.
Als je wel wat hulp kunt gebruiken bij het volhouden is de combinatie duurzaam geschikt. De overgang kan lang duren en al die tijd moet je het nieuwe voedingspatroon volhouden wil je optimaal effect hebben. In 6 maanden heb je het onder de knie.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.