Met superfoods meer weerstand. Slim of niet?

Hoe krijg je meer weerstand? Wat werkt?
In de herfst worden de dagen korter en kouder.  Je voelt je minder fit, je wilt je weerstand verhogen. Maar wat is slim om te doen? Superfoods worden als wondermiddel aangeprezen. Ze liggen hier zelfs in de Jumbo naast de peulvruchten in blik.

Begin je de dag met een smoothie met chiazaad? Elke dag een lepel tarwegraspoeder? ‘T is nogal duur en lekker is het niet. Dit blog is bedoeld voor wie slim is, no nonsense wil leven met hart voor haar gezondheid.

Veel mensen denken met superfoods hun gezondheid te verbeteren; weerstand te verhogen. Je wordt verleid met: “Slik dit nu! En houd de griep buiten de deur!”
Let op: over een paar maanden liggen er weer andere superfoods in de winkel. Het is aan mode onderhevig.
Deze superfoods bevatten grammen van allerlei heilzame stofjes. Ze zitten in potjes en de producent verdient eraan met slimme marketing. Maar wie eet nu jarenlang deze zaden, poeders en pillen?  Veel mensen beginnen er mee, ik ken niemand die dit lang volhoudt. Maar wat dan wel?

Simpeler, goedkoper en smakelijker is dit:

Weerstandsvitamines

Zes vitamines spelen een rol bij de weerstand en beschermen het lichaam tegen bijvoorbeeld verkoudheid en griep.
Vitamine C= de meest bekende weerstandsvitamine.
Vitamine D: Een klein gebrek aan hieraan maakt je al behoorlijk vatbaar voor ziekte.
Vitamine A wordt ook wel de anti-infectie vitamine genoemd.
In dit overzicht staat welke voedingsmiddelen rijk zijn aan deze weerstandsvitamines.

Vitamine A lever(producten), margarine en halvarine, eigeel, rood vlees, vis
Vitamine B6 aardappelen, bananen en bruinbrood
Foliumzuur (groene) groente, fruit, bruinbrood
Vitamine B12 vlees, vis, melkproducten, kaas
Vitamine C citrusvruchten, aardappelen en paprika
Vitamine D vette vis, margarine en halvarine

Zoals je ziet, het zijn gewoon basisvoedingsmiddelen. Overal te koop en niet duur.

Mijn superfoods zijn: broccoli en tomaten. Boordevol vitamines, mineralen en meer. Goed voor mijn weerstand nu en goed voor mijn gezondheid later.tomaten zijn superfoods

Weerstand van je kinderen

Hoe houd je je kinderen gezond? Geef jij je kind elke dag een lepel tarwegraspoeder?
Het lijkt mij persoonlijk een hele dobber om een kind dit te laten opeten. Veel protest, weerstand. …naar om dit onder dwang te doen, ik zie een kind dit niet met plezier doen.

Waarom 17 euro uitgeven aan een potje tarwegraspoeder als je voor 1 euro 80 aan broccoli kunt verwerken in een heerlijke maaltijd? In gezinnen wordt vaak pasta gegeten. Maak dan een verse tomatensaus van 500 gram verse tomaten, wat kruiden naar smaak, de staafmixer erin en klaar ben je. Goedkoper en lekkerder dan kant-enklare saus.

Je gezondheid, meer weerstand zitten niet in een wonderpil
Wat dan wel?
3 dingen:

Kom in beweging
Kom buiten
Eet gezond

daar is je weerstand bij gebaat, niet met 3 lepels chiazaad

Mijn voedingstip voor de herfst (en het hele jaar erna)
Eet elke dag van de basis voeding (zie bovenstaand rijtje)
En varieer hierin, dan blijft het leuk

Voor wie zijn twijfels heeft en het gewoon moeilijk vindt om gezonde keuzes te maken heb ik een luisterend oor en advies. Voor jou en je kinderen. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *