Met gemak meer groente

Op de laatste dag van het jaar een terugblik op het simpelste advies van een diëtist voor meer gezondheid. Gezondheid  staat  op al onze wensenlijstjes. We willen maar al te graag weten hoe en wat.  ‘Begin gewoon eens met meer groente en fruit te eten.’  Een simpele boodschap, maar oh zoo moeilijk voor mensen blijkt. Geen tijd om verse groente te kopen. Geen zin of tijd om groente klaar te maken.

Meer groente is een enorme winst. Het zet meer zoden aan de dijk dan je drukmaken om ‘verschraalde voeding’, bespoten voeding, E-nummers ed. Een groot deel van de Nederlanders  eet onvoldoende groente. Dat wees de voedsel-consumptiepeiling 2011 ook weer uit. Het verlaagt je kans op kanker, je gaat je vitaler voelen en het helpt je om een gezond gewicht te krijgen.

Iedereen bepaalt het zelf, geen betutteling

We willen graag gezonder gaan leven maar dit simpele advies is moeilijk op te volgen. Wat weerhoudt ons nu eigenlijk?

Veelgehoorde redenen om geen groente te eten:

    • ” niet elke dag tijd om (verse) groente te kopen”
    • “veel werk om klaar te maken: snijden, wassen, koken”
    • “ik eet het liefst kantenklaar, en daar is weinig of geen groente bij”
    • “ik richt mij bij koken op vlees en pasta/aardappelen, de groente is bijzaak”
    • “ik weet niet hoe ik het klaar moet maken”
    • “ik vind het niet lekker”
    • “de kinderen houden er niet van, ik wil geen strijd  aan tafel”
    • “elke dag wat anders bedenken vind ik zo moeilijk”

Van smoes naar oplossing

Met een beetje goede wil vind je toch oplossingen voor deze bezwaren. Smoezen eersteklas. Het getuigt niet van een actieve houding als je hier stuk voor stuk geen oplossing voor kunt en wilt verzinnen. Wil je een oplossing?

Voor  inspiratie richt je je gewoon op plantaardige voeding. Plantaardige voeding is modern en hip in 2011. verdiep je eens in de soorten en mogelijkheden.
Gewoon wat experimenteren. Groente is meer dan elke dag sla of grootmoeders schorseneren op het menu.

Moet je elke dag verse groente eten?

Nee dat hoeft echt niet.  Vers met verwerkt afwisselen is makkelijk en gezond. En ook nog eens voor iedereen haalbaar. Gemak willen we allemaal.

Verwerkte groenten= schoongemaakte groenten in blik, glas en diepgevroren.

Verse en verwerkte groenten kunnen makkelijk worden afgewisseld. Verwerkte groenten leveren voedingsstoffen maar geven je ook:

  1. gebruiksgemak: gebruiksklaar
  2. goed te bewaren, van tevoren inkopen
  3. variatie
  4. het hele jaar verkrijgbaar
  5. de portiegrootte is makkelijk in te schatten. 200 g. p.p.  gekocht =200 g. op je bord

De groente wordt kort na de oogst geconserveerd. En zeg nu zelf: verwerkte groente is verser dan verse groente die te lang in de koelkast ligt. Ik veeg hiermee 3 redenen van tafel! verwerktegroenten

meer groente

  1. Voor een toename van de hoeveelheid groente op je bord is het gewoon een kwestie van doen en gewenning. 200 gram lijkt in het begin een enorme berg. De helft van je bord gevuld met groente is geen science fiction. Het is de Amerikaanse gezondheidsdienst die groente zelfs op die manier propageert..
  2. Meer groente betekent ook meer dagen per week groente eten, meer dagen dan nu het geval is. Bij voorkeur elke dag.

Jouw persoonlijke hand

De meeste mensen moeten groente leren eten, het gaat niet vanzelf.  Met een persoonlijke keuze, gevarieerde bereiding en toevoegingen maak je een enorm verschil. Kinderen groente leren eten is een verhaal apart, daar over een volgende keer meer.

Met gemak meer groente

Wil je reageren? Dat kan onder dit bericht. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

Wil je met gemak meer groente in jouw situatie? Laat je deskundig en persoonlijk adviseren. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.