Mediterrane voeding is cultureel erfgoed

Op de bres voor mediterrane voeding

Ik ben geen visionair, maar  ik wil november afsluiten met een pleidooi dat ik in 2009 heb gedaan.  De Unesco heeft in november 2010 mediterrane voeding op de werelderfgoedlijst gezet. Een cultureel aspect dat voor de beschaving behouden moet worden.Wat moet gekoesterd worden?

De kracht van mediterrane voeding

de landen rond de Middellandse zee gebruikt:o.a. Spanje, Italië, Griekenland, Turkije, Marokko.

Wat ligt er op je bord?

  • Veel groenten en fruit (in grotere hoeveelheden, meer gevarieerd en meer tussendoor). Aubergines, courgettes, tomaten, knoflook, olijven en uien worden veel gegeten.
  • Minder vlees en juist vaker vis en schaal-en schelpdieren
  • Met regelmaat peulvruchten (zoals kikkererwten en linzen)
  • Ruim gebruik van brood
  • Olijfolie voor de bereiding van maaltijden
  • Verse kruiden i.p.v. zout bij de bereiding van maaltijden
  • Karakteristieke producten per regio als kaas, ham of worst, bijvoorbeeld de Griekse feta, Parmaham.
  • Wijn, dagelijks 1-2 glazen

Gezonde inhoud
Deze voeding is arm aan verzadigde vetzuren, rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren en
rijk aan voedingsvezels, antioxidanten en vitamines en mineralen.

Met mediterrane voeding is het risico verminderd op:

  • hart-en vaatziekten
  • diabetes type II
  • bepaalde vormen van kanker, met name borst-en darmkanker
  • overgewicht, bij gebruik van normale hoeveelheden

    Oorsprong

De oorspronkelijke mediterrane voeding uit het Middellandse Zeegebied is alom bekend geworden in de jaren zestig van de vorige eeuw. De keukens van deze regio’s ontstonden door het gebruik van verse producten uit de omgeving:

bergen (kazen, peulvruchten, schapenvlees)

zee (vis, schaal-en schelpdieren).

De bevolking waardeert haar keuken vooral om de versheid en kwaliteit van de gebruikte producten en de simpelheid of puurheid van het gerecht..
De mediterrane voeding verliest in de mediterrane landen steeds meer terrein door de invloed van junkfood en fabrieksproducten op de huidige, jonge generatie. Dat feit  is voor de werelderfgoedlijst bepalend geweest om deze voeding in haar lijst op te nemen: van culturele waarde die voor de beschaving behouden moet blijven.

Profiteer van de gunstige effecten
Het is niet moeilijk om je eigen voedingspatroon wat meer mediterraan te maken. Kies voor bovenstaande 8 kenmerken. Wat houdt je tegen?

Laat je reactie achter onder dit bericht. Eet jij ook graag mediterraan?

Wil je graag duurzaam gezond leren eten? Laat je deskundig en persoonlijk adviseren. Lees hier meer. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.