Is teveel zout gevaarlijk? En wat doe je eraan?

We eten in Nederland te veel zout en dat leidt tot ruim 5000 doden per jaar. Dit keer wil ik het graag over onze zoutconsumptie hebben en hoe we dat zelf kunnen veranderen. Misschien niet op het eerste oog een duurzaam onderwerp. Wel als je beseft dat je met je eetgedrag blijvend de kans op nierziekten kunt verlagen. Dat heb je in eigen hand. Als je gezondheid je lief is, kun je daar zelf veel aan doen: met gezond eten.

Gezond eten doe je om verschillende redenen. Gezond blijven is zo’n belangrijke reden. De Nierstichting stelt deze week nierschade in de aandacht. Nierschade is onomkeerbaar. Het is slim om dat te voorkomen.


Tom Oostrom, directeur Nierstichting vertelt hierover
“Veel zout is niet goed. Dat geldt voor iedereen en met name voor nierpatiënten. 85% van de Nederlandse bevolking gebruikt meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 6 gram. Vooral als gevolg van het feit dat de meeste levensmiddelen standaard erg veel zout bevatten. Dat verhoogt de bloeddruk en hiermee het risico op hart- en vaatziekten. Maar zout heeft ook een direct schadelijk effect op de nieren.”

Grip op zout

Door ongezonde leefstijl ontstaat nierschade. Schade die vaak niet meer te keren is. De voedingsindustrie komt maar niet met verbeteringen die alle verschil maken. Wij kunnen dat wel.

Niet betuttelen

Minister Schippers heeft hierover vaak met de industrie om de tafel gezeten. Met weinig resultaat. De minister zet geen dwingende eis of wet in uit weerzin tegen betutteling. De nierstichting komt nu in actie.

De smaak is belangrijk, ook voor de verkoopcijfers

De industrie denkt dat de consument het product niet meer wil kopen als er minder zout in zit. De smaak zal met andere stoffen, zoals kruiden verbeterd moeten worden. En het liefst zonder kunstmatige E-nummers. Belangrijker is wel dat de consument omwille van zijn eigen gezondheid zal moeten wennen aan minder zout. Als je geleidelijk minder zout gaat eten, is het resultaat bestendig.

We eten en masse teveel zout in Nederland, meer dan zoutjes alleen. Brood en kant-en-klaarmaaltijden leveren de grootste bijdrage aan wat we op een dag aan zout eten. De kant-en-klare Babi Pangang kun je best missen, maar brood is een waardevol voedingsmiddel dat veel bijdraagt aan onze gezondheid. Dat kun niet zo maar laten staan.

Een eye-opener met een rekenvoorbeeld: de pizza Een pizza bevat gemiddeld zo’n 2,5 gram zout. Kies je er één met salami dan komt daar nog zo’n 3 gram bij. Opgeteld eet je dan in 1 keer je dagtax aan zout.

Gewenning

Als je thuis geen zout meer strooit over je warme eten ga je dat gewoon vinden. Veel mensen weten dat. Als je buitenshuis eet, merk je het enorme verschil en vind je zoveel zout ineens niet meer lekker.

Die gewenning aan minder zout is duurzaam:

  • met je hoofd en je hart je eetgedrag veranderen
  • als je gezondheid je lief is
  • voor een blijvend resultaat

Wil je reageren? Dat kan onderaan dit blog.

Wil je voor je eigen gezondheid  weten hoeveel zout jij binnenkrijgt en dit nu veranderen?

Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.
Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.