Helpt deze suikerhype jou gezond afvallen?

Wie wil afvallen laat vaak als eerste de suiker staan. Het suikerverbod is de nieuwste hype.
De gemiddelde Nederlander krijgt dagelijks 122 gram suikers binnen. Daarvan zijn 71 gram toegevoegde suikers. Dit blijkt uit onderzoek naar het gebruik van suiker door de Nederlanders. We worden dik, we zijn niet meer fit. We zoeken naar manieren om dat te doorbreken. Suiker schrappen is de hype.

Suiker is in zekere zin verslavend. De pieken in bloedsuikerspiegels maken dat we ons pas weer prettig voelen als we wat zoets eten/drinken. Let wel: het zit alleen maar tussen de oren. Je denkt dat je weer iets zoets  nodig hebt.

Zo’n verslaving of drang naar suiker is goed te veranderen. Met een andere mindset!
Hoe stop je de drang naar suiker?

Drastisch of met liefde minder suiker?

We hebben suikers nodig voor energie, ons brein. Voelen, denken, reageren en waarnemen doen we doorlopend. Het brein gebuikt daar glucose voor.
De natuurlijke suikers in fruit, melk en brood, daar hebben we voldoende aan.
Wat we nu eten aan suikers.. dat is wel het dubbel van wat nog gezond is. De overmaat aan suikers worden vooral geleverd door frisdranken, zuivelproducten, cake, koek, sappen, te veel fruit en chocolade. Dat zou je kunnen mijden of minderen.  Wat werkt het beste bij jou?

Suikerverbod is een hype

Er zijn diverse groepen mensen die de hype van het suikerverbod volgen. Een periode van zo’n 30 dagen volkomen suikerloos. Voor een tijdje=een hype.

Zij bannen de suiker op proef een maand of langer uit hun dagelijks leven. Wat slim is dat je het experiment aangaat en ervaart wat zo’n verandering met je doet. Wie eens iets uitprobeert, komt eerder bij haar doel. Wat levert het op?

Wat is het resultaat? Waar loop je aan in de praktijk?

Het resultaat:
zoveel meer energie
een mooiere huid
het afvallen krijgt een boost
In het begin verlies je gewicht, maar dit is alleen vocht. Als je morgen ermee stopt, is het effect ook gelijk weer weg. Dat is jammer.

Het liefste zou je dit effect langdurig willen. Jarenlang een weergaloze uitstraling, je fit voelen. Het volhouden kost energie en vraagt continu aandacht.
Halveren wat je nu aan suiker binnenkrijgt is veel slimmer. Niet meer elke dag een koekje maar wel soms voor een verwenmoment. Een verbod is wel erg streng.

Het volhouden van zo’n verbod op suiker is moeilijk. Je moet er dan radicaal mee stoppen. ‘Cold turkey’. Van een verbod worden we al gauw chagrijnig of opstandig. Dat is ons gevoel erbij.

In de praktijk moet je de etiketten goed blijven lezen. En ben je buitenshuis: dan is het opletten geblazen.
Zelfs in een normale ketchup zit veel suiker. Van 100 gram ketchup is 20 gram suiker!

kort gezegd: Het volhouden heeft alles te maken met je innerlijke drijfveren. Als je zicht hebt op je motivatie, wensen en mogelijkheden dan lukt je dat veel beter. Dan gaat het volhouden als vanzelf. Met veel meer gemak.. Je hoeft er minder bij na te denken. Wat uit je hart komt dat is een persoonlijke keuze. Dat is duurzaam, blijvend

In de praktijk: liefde voor eten

Gewoon halveren dus, zeker bij de ‘suikerbommen’ als koek en frisdrank.
Niet jezelf verbieden om een koekje te eten maar juist wel voor een verwenmoment.  Niet verboden, lief-zijn voor jezelf.
Daar win je veel vitaliteit mee en het is met gemak te doen, elke dag weer.

Een simpele manier als houvast is teruggaan naar het echte eten.  Zie bijvoorbeeld slow food: een beweging, in Italië ontstaan, als reactie op fast food. Zelf koken, belangstelling voor basisprodukten als brood, vlees, vis, groente en fruit. Tijd nemen om te eten.
Aandacht voor wat er in je pan gaat, wat er op je bord ligt, wat er in je glas zit en aandacht voor wat er in je mond zit. Als je aandacht hebt voor je eten maak je als vanzelf de gezondere keuzes.

Wil jij een verandering wil die je het resultaat geeft en het gemak in de praktijk?
Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.
Onderzoek met mij eens per telefoon wat jouw kansen zijn en of het aansluit op jouw situatie.  Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *