Heeft stress een relatie met voeding?

In reclames worden producten als tovermiddelen aan de man gebracht, voor een ieder die stress heeft (wie heeft dat niet bij tijd en wijle?), met slogans als: en zie daar: Uw stress is verdwenen.

Stress heeft weinig te maken met voeding. Een stressvol bestaan heeft te maken met een drukke baan, weinig ontspanning, verplichtingen, deadlines, ziekte, financiële zorgen enz. En ook belangrijk is je karakter:”hoe ga je ermee om.”. De een raakt gestrest van een file, een presentatie geven of een proefwerk, de ander niet. Ik word persoonlijkgestresst van  op tijd komen bij een symposium als je met het OV  reist, met eindeloze opmleidingen. Het gezonde ontbijt en veel thee die ochtend hebben daar niets aan bijgedragen.

Verkeerde voeding kun je niet klip en klaar in het rijtje van stressoren (simpel gezegd iets wat stress uitlokt) plaatsen, maar gezonde voeding draagt wel bij aan een optimale conditie, om beter bestand te zijn tegen stress.

Stemingsverbeteraar

Koolhydraten geven meer tryptofaan in het bloed. Deze neurotransmitter verhoogt het serotoninegehalte in het bloed. Serotonine staat ook wel bekend als stemmingsverbeteraar.

Of stresshormonen een relatie hebben met voeding? Ik zou het niet weten, de media springt er graag op in met een lijstje van stressvechters.

Stressvechters

  • Papaja: bevat heel veel vitamine C
  • Pepermuntthee: verbetert de concentratie en maakt autobestuurders meer alert.
  • Pompoenpitten: hoog gehalte aan Magnesium.
  • Avocado: hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigbare vetzuren, voor wat extra bite in je eten.
  • Zalm: hoog gehalte aan omega3-vetzuren.
  • Amandelen: hoog gehalte aan EOV en vit. E. Dit vitamine zorgt voor een verlaging van het stresshormoon in je lichaam. 40-50 amandelen goed voor je dagelijkse portie vit. E.
  • Volkoren meel: vezelrijke volle granen zorgen voor een stabiele serotonineproductie en voorkomt dat de bloedsuiker zich als een ‘achtbaan’ gedraagt in je lichaam.

Stress en voeding

Wat doe je ermee in de praktijk? Afgezien van het feit wat vitamines  C en E, Magnesium en vetzuren te maken hebben met de strijd tegen stress: het blijft een lijstje met analysedata. Is dit nu ook bruikbaar in je dagelijkse voedingspatroon?  Elke dag een handje amandelen, bij elk bezoek aan de super vraag je je af of papaja, pompoenpitten op het boodschappenlijstje staan. “Oh jee, ze hebben geen papaja, wat nu?”

Een goede lezer verstaat: een voeding rijk aan koolhydraten (in onbewerkte vorm), fruit, groente, af en toe vette vis=een gezonde voeding gebruikmakend van pure ingrediënten en zonder toevoeging van suiker houdt je lichaam en psyche in topconditie, goed in de strijd tegen stress. Er is geen 1 wondermiddel of wonderproduct.

Voornemen: geen stress

Minder of geen stress staat in de top 3 van goede voornemens en doelen. Geen papaja’s verslinden, maar ga nu eens bewust genieten van je eten en drinken. Neem er de tijd voor, neem waar wat je proeft “Heb je genoeg?”.

Onthaasten: een persoonlijke ervaring

In mijn zwangerschapsverlof van 2000 zat ik op dag 1 op zo’n zelfde manier met aandacht te genieten van een verse krentenbol. Eten, alleen eten, niet voor de tv, achter de computer of met to do-lijstjes in het hoofd. Ik nam de smaak en geur veel beter waar. “Wat lekker”dacht ik opmerkelijk ‘Het zet je hoofd op andere gedachten’. Mijn hoofd werd er leeg van. Met mijn onthaasten verdween alle onrust/stress. Een zwangerschap dwingt je om stil te staan.  dat doe je niet zo snel uit jezelf. behalve dan de superrelaxte mensen onder ons.

Als ik denk aan een stressvol bestaan dan zie ik niets in de 7 stressvechters als hulpmiddel maar wel in gezonde voeding als geheel en het met aandacht eten. Onthaasten op zijn tijd hoort bij een gezonde leefstijl.

Geloof jij in antistressthee of met aandacht eten? Laat je reactie achter onder dit bericht.

Wil jij duuurzaam gezond eten? Laat je deskundig en persoonlijk adviseren. Lees hier hoe ik dat doe. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.