Gezond koken zonder haast

Gezond koken zonder haast is de uitdaging voor moeders én vaders. Veel ouders ervaren koken als een haastklus. Eigenlijk geen tijd meer om boodschappen te doen. En al helemaal geen zin om naar de winkel te gaan. Dan maar weer iets kant-en-klaars in de magnetron schuiven. Makkelijk  is dan belangrijker dan gezond.

Event voor ondernemers. Dit probleem kwam naar voren op een event over ondernemen.  Een ondernemer reageerde toen ik mijzelf voorstelde als de duurzame diëtist.  Ik hoorde in de volle zaal het inmiddels beroemde bezwaar.


Voor veel mensen is het grootste bezwaar bij gezond koken in hun eigen leven: “ik vind het wel belangrijk, maar geen tijd”. Een bezwaar dat ik al zo vaak gehoord had. Ik heb geen toverstokje voor die mensen voor timemanagement, maar ik kan hen wel deze oplossing aan de hand doen. Iets dat deze twijfel/belemmering voorgoed de wereld uit helpt. Uit eigen praktijk. Het begint met extra aandacht, voor als je ervoor open staat.

Moeders vinden het heel lastig om ‘s avonds na een drukke dag gezond te koken of na te denken over gezond eten op tafel. Vaders vinden dat net zo moeilijk, maar ik richt mij nu even op jullie, de ondernemende moeders.

Over gezond eten valt veel te zeggen, het is complex. Dit is geen wetenschappelijk verhaal, maar een ervaring over de haalbaarheid in drukke tijden. Als ik het simpel wil houden: Eet meer groente. Begin daar eens mee. Voor een optimale gezondheid kan iedereen de aanbeveling lezen en volgen, maar weinigen doen dat. Onderzoek wijst uit dat meer dan tweederde van de volwassenen niet genoeg groente en fruit eet. Dat is een groot manco, daar ligt zeker ruimte voor verbetering.

Het resultaat is: je gaat je in korte tijd veel fitter voelen. Meer energie en minder gewicht.  De fee die je fitheid komt brengen bestaat niet, je moet het toch echt zelf doen.

koken is vaak een ‘moeten’

Iedereen heeft het druk met andere dingen, gezond koken wordt als ‘gedoe’ gezien. “Toch maar iets kant-en-klaar.” “Hoe kan ik aan het einde van de dag in alle rust koken?” “Ik heb er niet altijd zin in.”

Ik denk dat het goed mogelijk is om binnen een half uur een gezonde maaltijd klaar te hebben.

Van haast naar aandacht

Er komt in 2013 een tegenbeweging op gang om nu te focussen op meer bewustzijn. Bewustzijn dat het ook anders kan. Direct ervaren dat het je wat oplevert: je gaat je fitter voelen, je geniet meer van het eten, het smaakt je beter, je neemt de tijd aan tafel. Je verliest ongemerkt overtollige kilo’s.

Uit eigen kring wil ik je tippen op het boek: ”heb je haast ga dan zitten.” van Janneke de Geus. Zij beschrijft wat onthaasten je oplevert. Het voelt wat tegenstrijdig om gas terug te nemen. Wie het doet, ervaart direct een verlichting. In de tijd van haasten is een andere mindset nodig om het roer om te gooien. Het is een echt andere leefstijl: meer bewustzijn en ruimte voor jezelf en persoonlijke groei. Dan kun je ontsnappen aan de hectiek en het gevoel ‘geleefd te worden’.

 

Voor bewustzijn is nodig: aandacht en tijd. Van mindfulness is bekend dat wat je aandacht geeft, gaat groeien: je gezinsleven, je welzijn. Zo is dat ook met je eetpatroon. Als je daar meer aandacht aan geeft in je hoofd en in de winkel, komt er meer bewustzijn op gang. Het koken gaat ineens leuker worden. Ik ben ook praktisch ingesteld en ik heb een pasklaar compromis voor je: tussen vers en kantenklaar in.

 De oplossing, praktisch: Snel-klaar

Je hebt simpel gezegd de keuze uit vers en kant-en-klaar. Bij vers denk je aan aardappels schillen en koken. Kost tijd en moeite, gezond dat wel. Voor de ervaring met eigen  eten heb ik met de kinderen aardbeiplantjes gezaaid. Het kost me dagelijkse aandacht en dat al 2 maanden lang, met water geven, naar buiten verplaatsen e.d. Er is nog geen aardbei te zien. Als je zelf verbouwt, weet je wat je eet. Puur natuur. Zelf verbouwen is ook nog eens de ultieme vorm van onthaasten, maar zoveel aandacht voor je gehele voeding uit eigen tuin is niet reëel.

Daar tegenover staat kant-en-klaar. Dan denk je aan de diepvriespizza in de oven schuiven. Pannenkoekmix.  Een mix om burito’s te maken. Volop bewerkt. Zou ik niet doen als je meer energie en minder gewicht wilt.

 De oplossing is de tussenweg: snel-klaar

Snel-klaar

Binnen een half uur een gezonde maaltijd op tafel kunnen zetten, met kiezen voor nel-klaarvoedingsmiddelen. Er zijn niet veel mensen die hun eigen groente verbouwen in de achtertuin of die om 5.00 op Scheveningen verse vis gaan kopen. Vis of vlees in een cellofanen bakje. Je ontkomt er haast niet aan. Groente, schoongemaakt en ingevroren of ingemaakt kun je gezond op tafel zetten. Het helpt je in de keuken. Maar ook pasta in een verpakking. Want wie maakt er nu verse pasta? Koop naast verse groente en vis ook een voorraadje houdbare voedingsmiddelen.

gezonde kooktips voor nu, zonder haast:

  • eet alleen dat wat je oma als voedsel zou herkennen
  • koop in de super alleen vers: vis, vlees, groente, fruit, brood, aardappelen, zuivel
  • koop een aantal houdbare producten: rijst/ vis/vlees/groente/aardappel. Ingevroren of ingemaakt. Kies daaruit de minst bewerkte (met de minste toevoegingen)
  • vries brood in, dan kun je met smaak de hele week brood eten
  • (het middenvak in dewinkel, met alle verwerkte producten waar aan verdiend wordt, kun je overslaan)
  • koop veel groente ‘van alles wat’
  • water drink je thuis uit de kraan

Je kunt bij thuiskomst direct aan de slag, je hebt thuis keuze genoeg, je varieert wat.  Binnen een half uur heb je een gezonde maaltijd klaar. In de manier waarop (HOE?) is nog veel winst te behalen. Daarover een andere keer meer.

 Wat?

Wat je kiest, maakt alle verschil. Dat is een hoofdstuk apart. Elke dag sla is echt niet gezond. Dit blog richt zich alleen op de aandacht in de keuken. Wat maakt gezond eten haalbaar? Iets dat je elke dag doet, levert je veel op. Dat is duurzaam.

Wat is voor jou gezond? dat is voor iedere persoon weer anders. Met algemene regels kun je goed beginnen. Maar het doen in de praktijk en het volhouden ervaren vrouwen vaak als een struikelblok.

Gezond koken zonder haast vraagt aandacht, maar als je slim gebruik maakt van de mogelijkheden is dat zeker haalbaar. Elke dag. Er is zeker een keuze naast de moestuin en naast de diepvriespizza.

Wat is er mis met ingevroren sperziebonen uit de diepvries die je zo kunt koken?

Ik vind het leuk om jou ervaring telezen. Reageren kan onderaan dit blog.

Wil je advies voor jouw persoonlijke situatie?  Lees hier welke aandacht nodig is om gezond eten tot een succes te maken.

Of kies nu voor gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.