gezond eten doe je zelf

Een bericht op nu.nl kopte: ‘Nederlanders willen hulp bij gezond eten’. Het lokte een discussie uit op internetfora.

Enkele reacties:

“Waarom deze bemoeizucht, ik zoek het zelf wel uit”

“Gezond eten is helemaal niet moeilijk”

“Gewoon een kwestie van gezond verstand”

Ik zoek het zelf wel uit, maar doen we dat echt?

Leidraad

Dieet- en gezondheidsboeken vinden gretig aftrek waarin die hulp geboden wordt. Men wordt graag aan het handje genomen. Hoeveel mensen vinden het niet prettig om bij leefstijlverandering een advieslijstje te volgen? Een lijstje gecombineerd met weekmenu of weekschema. Boodschappenlijstjes worden soms bijgevoegd, “je zou er haast lui van worden!”

Ben je inventief?

Is het nu een gebrek aan fantasie of kennis om 7 verschillende maaltijden voor een week te verzinnen? Ik verbaas me daar over. Ik en mijn man koken met plezier met wat we in huis hebben. Improviseren is ons credo, de kookboeken blijven in de kast.

Hoe houd je het leuk?

Wat ons gezin helpt, is een vriezer en bewust inkopen van gezonde basisproducten waar je de maaltijd lekker mee maakt: olijfolie, knoflook, bouillonblokjes,mais. Wij zijn ook niet in de gelegenheid om elke dag verse groente te kopen. Groente uit pot/blik of vriezer vind ik een uitkomst. Groente uit blik/pot of vriezer is niet slechter dan verse groente. Gezond eten is voor mij belangrijk: vers maar vooral gevarieerd.

Kindvriendelijk

Het is in veel huishoudens niet makkelijk om aan ieders wensen tegemoet te komen. Het ene kind houdt van erwtjes de ander doe je een plezier met rode paprika. Smaak moet zich bij kinderen ontwikkelen. Af en toe wat uitproberen, in samenwerking met kinderen vergroot de appetijt.Stilletjes aan hebben we echter ook mijn geliefde knoflook in het gezinseten kunnen verwerken, iets wat 7 jaar geleden nog niet kon.

Tijdswinst

In de winkel bedenken wat slimme, gezonde keuzes zijn, levert je in de keuken tijdswinst op. Snel koken betekent niet dat je alles kant-en-klaar moet kopen. Er zijn ook gezonde gerechten die snel op tafel staan. Varieer eens met:

  • ardappelproducten (uit de oven), mihoen,rijst, pasta
  • verse groente, zuurkool,groente uit pot/vriezer,peulvruchten
  • ‘snelklaarvlees’: rundervink, kipfilet e.d., vegetarisch, vis

Voorbeeldmenu

Het bij elkaar bedenken tot een complete maaltijd, dat blijft een taak van de degene die kookt. Bij thuiskomst heb je in een half uur eten op tafel staan. Mijn menu van de week:

maandag:broccoli, mihoen en vissticks

dinsdag:rode kool met aardappelkroketten (uit de oven) en gehaktbal

woensdag:pasta met paprika, ui, mais, tomatensaus en vegetarische burger

donderdag:hutspot met rundervink+jus

vrijdag:pasta met een groentemix, tomatensaus, zalmsnippers

zaterdag:spinazie (uit vriezer), gebakken aardappelen, vlees en ei

zondag: rijst met voorgesneden groente en quorn +garnalen

Wat helpt je?

Internet voorziet in de informatiebehoefte: informatie over alles wat met gezond eten te maken heeft. Gezond eten is een persoonlijke keuze, ieder ervaart andere belemmeringen, mogelijkheden. Hulp bij gezond eten behelst ook: het vinden van je intrinsieke motivatie, het versterken van je motivatie en gedragsinterventie om daadwerkelijk tot gedragsverandering te komen.

‘Doen’ en dan volhouden

En laten we ook niet vergeten: hulp als stok achter de deur. “Omdat volhouden zo moeilijk is”. Hoe houd je het leuk? Ben jij inventief? Laat je reactie achter onder dit bericht.

Wil je hulp bij het duurzaam gezond eten? Ik kan je prima adviseren. Hier lees je hoe.
Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *