Gedachtenloos snacken uit gewoonte, je eet snel teveel

Als snacken een gewoonte is, dan eten mensen gewoon door, zelfs als de snack niet smaakt. Onderzoekers aan de Amerikaanse University van South Carolina gaven deelnemers van het onderzoek een beker knapperige verse, of juist taaie oude popcorn tijdens een bezoek aan de bioscoop.

De filmliefhebbers die normaal gesproken geen popcorn eten, aten beduidend minder van de oude, dan van de verse popcorn.

De onderzoeksdeelnemers bij wie popcorn wel vaste hap was tijdens een bioscoopbezoek, aten echter evenveel van de oude als de nieuw popcorn. Als het snacken een gewoonte is, maakt de smaak dus eigenlijk geen verschil.

Associatie

“Wanneer we regelmatig een bepaald voedingsmiddel nuttigen in bepaalde omgeving, dan associeert ons brein de omgeving met het eten. Dat maakt dat onze hersenen ervoor zorgen dat we blijven eten zolang we ons in die omgeving of situatie bevinden”, aldus hoofdonderzoeker David Neal.

De onderzoeksresultaten geven meer inzicht in overeten. Blijkbaar zijn we in staat om ons zelf te overeten, zelfs als we geen honger hebben of het helemaal niet smaakt. Als de gewoonte eenmaal gevormd is doen deze zaken er niet meer toe.

Vergaderkamer

Ook herhaalden ze het onderzoek in een andere setting. Opnieuw werd er een film getoond, maar ditmaal in een vergaderkamer.

In deze vergaderkamer werd duidelijk alleen van de verse popcorn gegeten. Het is niet gebruikelijk popcorn te eten in een vergaderzaal, vandaar dat de smaak hier van groter belang was.

Wilskracht

“Uit onze resultaten blijkt hoe belangrijk een omgeving is voor het triggeren van ongezond gedrag. Soms zijn wilskracht en goede intenties niet genoeg en moeten we onze hersenen voor de gek houden door de omgeving te controleren.”

bron: www.nu.nl

mijn link met dit bericht: het is mijn missie te adviseren over gezonde voeding met gezond verstand. Eetgedrag speelt zich vaak op bewust niveau af. Maar ook op onbewust niveau kun je mensen triggeren anders te eten. Dit heet Nudging. Denk aan het gebruik van kleine borden bij de maaltijd als je wilt afvallen. Je eet ‘automatisch’ minder. Daar schuilt de waarde van het onbewuste. Nieuw gedrag wordt snel automatisch. Gedachteloos snacken is niet bepaald met aandacht genieten.

Wil je leren om met aandacht te eten?  En wil je daarbij af van het gedachteloos snacken? Laat je deskundig en persoonlijk adviseren. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.