Gastles over voedingsvezels aan groep 6

Groepen 6 kregen les over voedingsvezels, de diëtist op bezoek. Ik had een leuke ervaring die ik hier graag wil delen. In de afgelopen week viel de dag van de diëtist, promotie voor het vak.. Mijn initiatief was een gastles op een basisschool : aan de groepen 6 (dit zijn 8-10 jarigen). Deze groepen hadden kortgeleden les gehad over de schijf van vijf en over spijsvertering. Dat scheelt veel, een eerste kennismaking met voeding is dan al gebeurd. Als je kinderen iets over voeding wil vertellen: waar begin je dan? Je kunt aan zoveel onderwerpen aandacht geven en je wilt toch iets aanstippen in een uur.

Ik wilde iets vertellen voor voedingsvezels. De actualiteit “De Nederlander eet te weinig vezels” sluit mooi aan op mijn visie ‘Voedingsvezels zijn een onderschat onderdeel van de voeding’.

Lachen om poep en pies

Na een introductie van het beroep diëtist waren de vezels aan de beurt. Ik begon met een kinderquiz over vezels en stoelgang. Ik had me schrap gezet voor lachsalvo’s, maar gek genoeg waren ze nog teveel onder de indruk van mijn komst. De poep- en-piesperiode is lang achter de rug.

Het onderwerp voedingsvezel is voor een breed publiek uitgewerkt, ook voor kinderen, op www.spijsvertering.info. Lang leve het active board in de klas anno 2010! De kinderen pakten een rood en groen potlood en mochten de stellingen met waar (groen) en niet waar (rood) beantwoorden door het betreffende potlood in de lucht te houden. De kinderen maakten zelfstandig hun keuze, er werd niet veel naar elkaar gekeken of gediscussieerd. Na een antwoord gonsde er een “yes” door de klas.

Ik was graag met ze de discussie aangegaan over waarom ze voor ‘waar’ of ‘niet waar’ kozen maar daar ontbrak de tijd voor. Kinderen hebben vaak wonderlijke gedachten en voedingsfabels ontstaan vaak thuis aan de eettafel. Na theorie in het kort  kwam de vezeltest. Om hen een concreet beeld te geven van eigen eetgedrag liet ik 2 kinderen uit de klas de vezeltest  invullen. Hier was wel enige begeleiding bij nodig en nog kwamen er incorrecte dingen naar boven als ’10 boterhammen bij de lunch’.

Maar ach, in de klas ga je een kind daarop niet corrigeren en laat je commentaar achterwege. Ook de sociaal-wenselijke antwoorden kwamen voorbij. Het gaf hen direct inzicht hoeveel vezel er nu in die eierkoek zit en hoeveel in 2 borden meergranenpap.

De tips voor meer vezels heb ik achterwege gelaten, die boodschap blijft niet hangen. Ik heb de kinderen al jong met voedingsvezels in aanraking willen brengen. Jong geleerd is oud gedaan. Interesse kweken in voeding was mijn opzet. Dat een kind publiekelijk de aanbevolen 25 gram vezels niet haalde doet niet ter zake, maar wel wat het kind er mee ‘doet’.

De volgende ochtend vertelde een moeder lopend van schoolplein naar huis: “mijn zoon wilde thuis gelijk de vezeltest doen”. Dat een kind uit zichzelf zo’n site bezoekt, een testje doet, er misschien iets over leest en er thuis over vertelt dat is de winst. Gezonde voeding is een boodschap die een paar keer voorbij moet komen in je leven om er iets mee te doen.

De ‘6 tips voor kinderen voor meer vezels in je voeding’ bewaar ik voor het geïnteresseerde kind of de geïnteresseerde ouder op een ander moment.

Wat breng jij als ouder je kind bij als het gaat om gezond eten? Laat je reactie achter onder dit bericht.

Wil jij als ondernemende moeder gezond leren eten? Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.  Zo leer je extra voedingsvezels te eten waar jij en je kind vitaler van gaan worden. Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.