Een glaasje teveel op, het gevaar van piekdrinken

Regelmaat en uitspattingen

“Neem een wijntje joh, ‘t is goed voor je hart” is cafewijsheid. De feiten zijn echter genuanceerder. Matig en regelmatig alcohol drinken heeft positieve en negatieve effecten. In 2006 is het gezondheidsadvies voor alcoholgebruik bijgesteld, voor als je drinkt:

  • Drinkpatroon: max. 7-14 consumpties per week (7 voor vrouwen 14 voor mannen)
  • Vermijd piekdrinken, dat vraagt toelichting..

Piekdrinken

Piekdrinken is het drankpatroon waarbij meer dan 1-2 glazen per dag gedronken wordt. Thuis, in de sportkantine, bij de werkborrel. Schadelijk blijkt nu, ook al komt het maar af en toe voor. Die uitspattingen doen het matigen in de rest van de week teniet als het gaat om de gezondheid.. En piekdrinken is het al snel, op een avondje voor vrouwen meer dan 1 glas, bij mannen meer dan 2! Veel drinken blijft niet meer beperkt tot alcoholverslaafden. Het piekdrinken lijkt gewoon geworden.

Excessen

In Nederland komen drankexcessen in het nieuws: comazuipen, drinkschuren op het platteland. In Rusland is het drankprobleem geen nieuws meer. In de serie ‘Van Moskou tot Moermansk’ geeft Jelle Brandt Corstius een inkijkje in de Russische samenleving. Een van de afleveringen gaat over het drankgebruik. Wodka is er al generaties immens populair. “Drank houdt je warm in de lange winter”. “Drank verwarmt de ziel, het is de makkelijkste oplossing voor je problemen”. Gemiddeld elke week een fles wodka leidt op zo’n grote bevolking tot een half miljoen doden aan alcohol per jaar. Weeshuizen zitten vol met kinderen. De ouders zijn dood of ze zijn niet in staat om voor hen te zorgen als gevolg van alcoholgebruik.

Goed voor je?

Matige alcoholconsumptie is van invloed op de levensverwachting, hart-en vaatziekten, diabetes type II en het ontwikkelen van kanker. Www.alcoholengezondheid.nl geeft een goed en actueel overzicht. Ingewikkelde correlaties en grafieken zijn teruggebracht tot het simpele advies: Matigen.

Hoe vaak kies je niet voor een drankje omdat het gezellig is. Het verwarmt misschien de ziel, maar als je de volgende ochtend jezelf tegenkomt in de spiegel is het beeld al snel ontnuchterend.  Het is opmerkelijk  hoe alcohol gewoon is in bepaalde culturen (Frankrijk, Rusland). Maar een glaasje drinken blijft toch vooral een persoonlijke keuze. Stevige drinkers laten zich niet zo snel tegenhouden door de effecten op de gezondheid.

eigen afweging

drinken blijft gelukkig een persoonlijke keuze, geen betutteling wat mij betreft. Ik ben vrouw. Voor mij geldt 1 glas per dag. Ik moet toegeven dat  het gemak van “goh doe mij nog een wijntje” op netwerkborrels volkomen is verdwenen. Of  samen een fles wijn op een avond drinken.  Ik vraag me af of  het gevaar van piekdrinken breder bekend raakt. ‘Loop een willekeurige sportkantine of cafe binnen’.

Laat je reactie achter onder dit bericht.

Wil je graag met hulp je alcoholgebruik minderen? Dat kan. Het motiveren is hetzelfde als bij duurzaam gezond leren eten. Lees hier meer hoe. Of kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

2 reacties op “Een glaasje teveel op, het gevaar van piekdrinken

  1. Sorry Liesbeth maar je definitie van “piekdrinken” klopt niet. Het gaat niet om “het drankpatroon waarbij meer dan 1-2 glazen per dag gedronken wordt” maar om het drinken van grote hoeveelheden alcohol op korte tijd. Algemeen wordt uitgegaan van 6 standaardglazen of meer voor mannen en 4 of meer voor vrouwen in 2 uur tijd. Zie bv.
    http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/55-2013-9-artikel-Amrani.pdf%5D “Piekdrinken (bingedrinken) wordt gedefinieerd als

    • Er is inderdaad verwarring over de berippen. Wat is gezond? Er is een nieuwe definitie van piekdrinken.
      In het Tijdschrift voor Psychiatrie, maakten de onderzoekers een metastudie van 18 eerdere onderzoeken naar ‘piekdrinken’, ook wel comazuipen genoemd. Dat definiëren ze als het binnen twee uur nuttigen van zes of meer glazen alcohol voor mannen, of vier of meer glazen voor vrouwen. De schadelijke gevolgen bij de jonge vrouwen uitten zich met name in een achteruitgang in ruimtelijk inzicht. Ook ‘het vermogen om fouten te herstellen en impulsen te beheersen’ loopt meer schade op bij de piekdrinkende meiden.

      De Gezondheidsraad heeft in 2006 de Richtlijn Goede Voeding opgesteld. Het advies voor alcoholgebruik is :

      Als je al drinkt, drink dan niet meer dan 1 (vrouwen) of 2 glazen per dag, dan leidt je alcoholconsumptie niet tot extra gezondheidsrisico. Dit advies is een veilige ondergrens, ter preventie.

      De Stiva (stichting verantwoord alcoholgebruik) voegt daar aan toe: Dit advies betekent niet dat als je meer drinkt je gelijk aan piekdrinken doet.
      Piekdrinken is meer dan 4-6 glazen, de grens overschreden, met dit verschil: het leidt direct tot schade.

      jonge vrouwen
      De hersenen van jonge vrouwen lijken gevoeliger voor de schadelijke gevolgen van piekdrinken dan die van hun mannelijke leeftijdsgenoten. Waarschijnlijk komt dat door verschillen in de hormoonhuishouding.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *