Duurzaam gezond eten, volg je regeltjes of denk je na?

Wil je met succes gezonder gaan eten? Neem kennis van de feiten en gebruik je gezond verstand.

regels versus leefregels

De samenleving maakt regels ten behoeve van de leefbaarheid. Als je blind de regels volgt hoef je niet zelf na te denken. Het gezonde verstand kan dan niet ontwikkelen. We hebben te maken met allerlei regels: regels in het verkeer, omgangsregels op school, leefstijlregels. Handig voor de leefbaarheid in de samenleving en in de opvoeding van kinderen. Maar voor je eetgedrag zijn regels meer een blok aan het been.

Een treffend voorbeeld: Op een bank in een willekeurige huiskamer in Zuid-Holland lag een boekje: ‘boodschappengids met 10.000 voedingsmiddelen’ van Weight Watchers. Een boekje behorend bij een afvalprogramma waar voedingsmiddelen met  cijfers worden gescoord. De voedingswaarde van de producten is  inzichtelijk gemaakt met icoontjes. Voeding per consumptiehoeveelheid om uiteindelijk de hoeveelheid energie van die dag te waarderen. Een boterham, appelstroop per beleg.Tel alles op een dag op en blijf ermee onder het maximum. Handig want de keuze is overweldigend voor de burger.

“Handig, zei de bewoner van het huis, dan weet je een beetje wat mag”.

Handig, hoef je niet meer zelf na te denken..

Barry Schwartz, professor uit de V.S. houdt een pleidooi voor het gezonde verstand, te lezen in het boek:  practical wisdom. Hij stelt hier dat regels  je niet leren zelfstandig keuzes te maken. Lijstjes, weekschema’s.. Voor de een een leidraad, voor de ander  een strikt voorschrift. Hij pleit voor gezond verstand, gestoeld op kennis en gezonde wijsheid. Dit is  meer een morele houding. Volg niet blind de regels,  maar neem de situatie zo waar dat je kunt zien wanneer de regels niet OK zijn en dat je zelf anders moet handelen. Als je nadenkt leer je er van. Vanuit het rijtje nadenken-improviseren-falen rolt een groot leereffect. Je leert ervan, je leert jezelf kennen, je verhoogt je skills.  En daarmee wordt jouw gedragsverandering succesvol!

Voor de geïnteresseerden filmpje barry schwartz

Interessant genoeg voorziet Barry Schwartz  tevens waar  de vele chronische ziekten in  het Westen bij gebaat zijn. Maar daarover een volgende keer meer.

Gezonde voeding met gezond verstand. “Just think!” zou mijn man zeggen.

Wil jij ook duurzaam gezond eten? Zie je er tegenop?
Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.
Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

2 thoughts on “Duurzaam gezond eten, volg je regeltjes of denk je na?

  1. Klopt helemaal. Doordat basale voedingskennis bij veel consumenten ontbreekt worden er vaak verkeerde keuzes gemaakt.
    (Dieet)Lijstjes lijken handig, maar zijn het niet, omdat niet alleen het nadenken wordt uitgeschakeld, maar er zijn ook veel gezonde keuze mogelijk die niet op het lijstje zijn vermeld. Kortom een lijstje werkt beperkend, terwijl het stimuleren van praktische basale voedingskennis leidt tot meet vrijheid en creativiteit in keuzes.

    Elise, je hebt zeker een punt: mensen nemen de beweringen van fabrikanten over hun producten vaak voor waarheid aan, omdat ook hier het kritisch nadenken niet is geleerd en door het ontbreken van de juiste kennis.
    Dit zou verbeterd kunnen worden door voedingseducatie op scholen en voor ouders en ouderen.

  2. Heel herkenbaar! Gedragsveranderingen, en daarbij je gezond verstand verstand gebruiken, daar heb ik in mijn eigen werk ook mee te maken.

    Wat er volgens mij bij veel mensen ontbreekt is kennis over voeding en maar klakkeloos aannemen dat wat fabrikanten over hun producten zeggen ook waar is, zonder er verder bij stil te staan. Ik denk dat er hier nog veel verbeterd zou kunnen worden.

    Ben al benieuwd naar je volgende blog…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.