duurzaam eten: zo doe je dat!

Het praktische en persoonlijke verhaal

Je staat bij de versafdeling in de winkel: Wat doe je? Kies je peren uit eigen land of druiven uit Chili? Lokale en seizoensgebonden producten zijn goed voor het milieu. Hoe minder transport hoe beter. Duurzaam leven  klinkt mooi, maar ligt ver van je bed. Het raakt je misschien nog niet.

Hoe vul je dat praktisch in: duurzaam eten?  Is het moeilijk? Levert het me ook iets op? Een succesverhaal van iemand die daar uit eigen beweging voor gekozen heeft kan dit illustreren.

Op mijn tiende werd ik vegetariër, puur door mijn emoties rond dierenleed. Maar daar bleef het niet bij. Ik ging al snel zelf kokkerellen. Ik ging op zoek naar wat Moeder Aarde biedt. Ik wilde meer weten over wat ik in mijn mond stopte en ging lezen over ingrediënten, E-nummers. Ondertussen ging ik me steeds beter en gezonder voelen door het eten van natuurlijke producten.

Lisette Kreischer, trendwatcher of the year in sustainability 2010

(bron: spaarmotief asn-bank april 2011) www.veggierose.nl 

Duurzaam leven is hip

Het geitewollensokkenimago heeft het al lang niet meer. Het trekt de aandacht van jongeren en daarmee lijkt het een een langer leven beschoren dan een hype die overwaait. Het is makkelijk verkrijgbaar en bereikbaar voor iedereen.

Overstappen op een gezond voedingspatroon

Minder zuivel, dierlijk vet vet, vlees en suiker. Meer granen, groente en fruit. Het volledig opvolgen van deze voedingsrichtlijnen heeft grote veranderingen tot gevolg, voor mens en milieu. Het berekenen van de milieu-impact van een dergelijk voedingspatroon krijgt veel aandacht. Goed voor het milieu is al een goede reden, maar ook de uitwerking op je gezondheid: een gezond gewicht, je wordt fitter, een lagere kans op welvaartsziekten.

Goedkoper

Ik wil ook beweren dat duurzaam leven goedkoper is. Met ‘ terug naar Moeder Natuur’ koop je geen of minder luxe of loze producten. Natuurproducten hebben relatief een hoge voedingswaarde tegen een lage prijs. Duurzaam eten is verzadigend genoeg om je niet te verleiden tot snacks, snoep, frisdrank e.d. Duurzaam eten is niet sober en hoeft niet ongezellig te zijn. Het is wat je er zelf van maakt.

Voedselaanbevelingen voor mens en aarde:

  1. eet minder (rood en bewerkt) vlees
  2. gebruik minder zuivelproducten
  3. eet 2-3 x per week vis, schaal- en schelpdieren die op een duurzame manier zijn gevangen of gekweekt, bijv. met keurmerk MSC (Marine Stewardship Council)
  4. eet meer groenten en fruit, vooral uit het seizoen en eigen omgeving
  5. eet of drink minder producten met een lage voedingswaarde (bijv. zoete producten)
  6. verminder voedselverspilling door producten op een goede manier te bewaren en niet meer te kopen dan je nodig hebt.

Consumenten maken eerder een duurzame keuze wanneer dit een extra persoonlijk voordeel oplevert, zoals een betere gezondheid.

Probeer het een maand uit en kijk wat het je oplevert aan gezondheid

Duurzaam eten:hoe doe jij dat? Laat een bericht achter onder dit bericht.

Als je graag nu in actie wilt komen en het goed wil aanpakken? Ik kan je goed helpen: met met de feiten en met aandacht. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Één reactie op “duurzaam eten: zo doe je dat!

  1. Duurzaamheid is een lastig begrip als het om voedsel gaat. Een Keniaanse boon kan duurzamer zijn, dan een Nederlandse kasboon, als je kijkt naar CO2-uitstoot. Hetzelfde soort verwarrende terminologie geldt voor vlees. Bij voedsel let ik zelf vooral op diervriendelijkheid (= voor mij vegetarisme) en seizoensgebondenheid. Al kan dat volgens deskundigen lang niet altijd het label ‘duurzaam’ dragen. Succes met je blog!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *