Dit is de zoete waarheid over suiker

Dr. Atkins? (geen koolhydraten wel vet)  Kijken we de kunst af van Japanners? (Geen vet, wel koolhydraten)  Allerlei hypes en dieetgoeroes komen voorbij.  De dieetregels zijn tegenstrijdig en toch val je er van af..Wat deze voedingen beiden gemeen hebben is de afwezigheid van suiker. Suiker weglaten uit je dagelijkse voeding vraagt al  je aandacht  en is op zich al een echte gedragsverandering.

Het strikt weglaten van suiker doet je afvallen. In dit blog de focus op suiker.

Koolhydraten: vele soorten en maten

Er zijn gezonde koolhydraten en koolhydraten die ronduit slecht zijn. Fructose is een koolhydraat. Lekker voor de één, gif volgens dr. Robert Lustig. Laat de feiten over suiker spreken.

Opzienbarend

Deze kinderarts vertelt over de relatie tussen fructose en obesitas in Amerika  ‘Sugar the bitter truth’.  Een imponerend betoog voor geïnteresseerden, schokkend:  “Fructose is gif en toch eten we het”. Nu terug naar de situatie in Nederland.

Fructose

Fructose komt voor in verschillende vormen: glucose-fructosestroop is een ingrediënt dat je vaak op etiketten leest. Fructose is een koolhydraat, die 2 x zoeter is dan saccharose (uit de suikerpot). En juist vanwege de zoetkracht wordt het grif aan producten toegevoegd.

Brood is basisvoedsel

De voeding in Amerika is vergeven van de toegevoegde suikers. Elke broodsoort is er gezoet. Men gaat er aan wennen dat voeding gezoet is. Terug naar puur brood zonder suikers zou niet meer kunnen. Men zou het niet te eten vinden. Schokkend, want brood is basisvoedsel dat thuishoort in een gezonde voeding. Brood is geen uitzondering, je ziet het ook bij andere producten. High Fructose Corn Syrup is enorm populair. Het is een maïsstroop met 55% fructose. Goedkoop en met een enorme zoetkracht. De Amerikaan krijgt er veel van binnen. Dr. Lustig legt het verband tussen obesitas en fructose in Amerika. In Nederland eten we gelukkig en masse ongezoet brood.

Een ander ontbijtproduct

In Nederland kunnen we er ook wat van: ontbijtkoek, ontbijtgranen met honing. Op de ingrediëntendeclaratie van ‘Volkoren ontbijtkoek’ staat dat er meer glucose-fructosestroop in zit dan volkorenmeel. Je zit geen broodproduct te eten maar gewoon een plakje omhulde suikers. Nog meer voorbeelden in onze supers. We krijgen ongemerkt veel fructose en suiker binnen en er komen elk jaar ongemerkt kilo’s bij. Op het etiket lees je alles.

Moet het roer om?

Nee hoor, begin gewoon met:

  • het bannen van alle fructose en glucose-fructosestroop
  • wees kritisch op alles waar -ose achter staat

En zie daar:

  • je valt af
  • je voedt je puur natuur
  • je gaat alles weer beter proeven

Spreekt bovenstaand experiment jou aan?

Laat je reactie achter onder dit bericht.

Of kom direct in actie als je gezond wil eten. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

3 reacties op “Dit is de zoete waarheid over suiker

  1. Suiker is dan wel ongezond, maar je moet af en toe wel een beetje zondigen als je daar behoefte aan hebt. Anders krijg je later weer een terugval wanneer je bent afgevallen. Fructose zal ik zeker proberen uit mijn voedingspatroon te krijgen

  2. Er zit schokkend veel suiker in veel producten. Hoe je kunt afvallen met ontbijtgranen met scheppen suiker, zoals de reclamemakers ons willen doen geloven,is mij een raadsel!

    • kritisch de etiketten lezen blijft nodig. Producten worden soms aangeprezen met 0% vet. Het gemis van het vet blijkt dan gecompenseerd door suikers of zoetstoffen. Want de consument wil natuurlijk wel dat het lekker smaakt. Je denkt dan iets gezonds te eten, maar je krijgt dan ongemerkt veel kunstmatige stoffen binnen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *