De voedingstrend van 2012 is je eigen mindset

“Gezond eten  lukt niet door mijn drukke leven.  Zoveel eet ik helemaal niet. Een biertje moet toch kunnen?”

Emotie-eten is een belangrijke oorzaak van obesitas. Als je het over gezonde voeding hebt, gaat het meestal over de voedingswaarde en de balans tussen inname en verbruik. Emotie-eten is een onderschat fenomeen in dit verband. De focus op emotie-eten zie ik als voedingstrend van 2012. Dus niet de vermeende calorieën van light roomsaus of dat ‘granaatappel goed is tegen buikvet’  maar veel meer de beweegredenen om te eten. En dat is meer dan honger alleen. Het gaat om grip krijgen op je eetgedrag. Het gaat om je motivatie, je wensen, je valkuil  en meer. Wat leer je ervan als je  de ‘fout inging’?

Emoties in de strijd tegen overgewicht als voedingstrend van 2012.

Is het een modegril?
Nee, emotie-eten is een grote oorzaak van overgewicht nu.

Minder eten en meer bewegen helpt niet.  Althans niet op de lange duur. Aandacht voor jezelf kan wel alle verschil maken: aandacht voor wat je eet en aandacht voor wat jou zin geeft.  Wat is jouw motivatie? Hoe sterk is die? Dat staat in verband met je eetgedrag en je gewicht!

Emotie-eten

Obesitas krijgt al lang de volle aandacht, eetgedrag kwam minder in het licht. Die teneur is aan het veranderen. Gezond eten en meer bewegen was altijd het devies voor een gezonde leefstijl. Daarmee werd voorbij gegaan aan het bestaan van eetbuien en het persoonlijke eetgedrag. Het gaat veel meer om jou. Bekijk of jij gevoelig bent voor emotie-eten, doe hier de test. test-emotie-eten

Ongezond eten is vaak een ongewenste gewoonte. Dat kun je met gemak doorbreken. Met aandacht voor je eten en aandacht voor jezelf stop je eetbuien en ongezond eetgedrag. Je krijgt een gezond gewicht. Een goed gevoel volgt. Geen regeltjes, dieet, recepten, weekschema’s en boodschappenlijstjes meer.

Wil je de haat-liefdeverhouding met eten doorbreken en lekker in je vel gaan zitten?

Anja: “Ik heb al zoveel dieetlijstjes gevolgd, maar ze werken in mijn geval niet.  Ik had altijd het gevoel dat ik maar wat deed, dat het niet om mij ging. Ik haakte  vaak  af binnen een paar maanden. Het moet aansluiten op mij.

  1. Aandacht voor ‘je eten’

Als je met aandacht eet, geniet je van het eten. Je proeft dan ookbeter. Soms merk je dat je halverwege al genoeg hebt. Je proeft vaak bewust alleen de eerste hap. Die eerste hap vind je lekker. Het eten erna ‘proef’ je allang niet meer. Voor je het weet is de zak bonbons leeg.

Multitasken is heel gewoon: met facebook aan tafel. Twan Huys ontboezemde laatst op tv dat het voor hem de limit is als hij met het gezin aan tafel zit. Hij perkt dan (“met enige weerzin”) zijn onlinebehoefte in. Dit geldt mogelijk ook voor jou. Het kan ook anders: het eten op vakantie. Waarom smaakt het eten dan altijd weergaloos? Met aandacht genieten heeft alles te maken met eten en gewicht.

Mindfulness

Aandacht kan ons bevrijden van ongewenste stemmen en emoties die ons eten beïnvloeden. Mindfulness is aandachtstraining, met alle zintuigen leven.

Een aandachtsexperiment om zelf ‘s te doen

Neem een rozijn in je mond of iets anders kleins. Ga er nu heel bewust lang op kauwen. Wat proef je de eerste seconden?

Als je doorkauwt: wat proef je dan nog? Wil je dan door eten? Wil je nog een rozijn?

Proeven en luisteren naar je ‘trek’. Wij, Nederlanders, stopen met eten wanneer we vol zitten.  Kijk naar andere eetculturen dan zie je:

Fransen stoppen met eten wanneer ze genoeg hebben.

Amerikanen stoppen met eten wanneer het televisieprogramma stopt.

Fransen kunnen bij uitstek genieten van eten. Tafels vol lekkernij, wijn erbij, kazen, quiches, vers fruit, stokbrood in overvloed. Fransen en Amerikanen zijn wel de extremen.

Als je met aandacht eet, geniet je meer en eet je minder.  Je eetpatroon verandert resoluut en je overgewicht verdwijnt. Om korte metten te maken met eetbuien is een stap extra nodig. Eetbuien zijn ongewenste gewoontepatronen die je niet kunt afleren met een simpele tip. Daarvoor moet het roer om.

Het roer gaat om: het gaat om jou. Wat heb je nodig?  Met eten bevredig je kortstondig een behoefte, honger of trek. Maar welke behoeften heb je werkelijk? Met aandacht voor jezelf ga je nog een stap verder, je komt tot de essentie, dat wat jij belangrijk vindt. Het roer moet psychologisch om: Het gaat om jou. Pas dan heeft een verandering kans van slagen.

 2. Aandacht voor ‘je zelf’

Wens je een ander eetgedrag? Pak het dan nu voor eens en voor altijd aan. De zoektocht naar de essentie van jouw emotie-eten is nieuw  en het vereist een gedegen aanpak. Het boek ‘uit de ban van emotie-eten’ van Joanna Kortink en Greta Noordenbos is een leidraad, bij mij kun je terecht voor passende begeleiding. Aandacht voor je eten en voor jezelf, dat is in. Mutitasken is uit.

Met aandacht voor jezelf, ga je weer genieten en minder eten. Je eetpatroon verandert voor altijd. Dé voedingstrend van 2012.

Wil je gehoord worden in je worsteling met eten en het doorbreken? Laat je deskundig en persoonlijk adviseren. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Reageren op dit blog mag natuurlijk ook, plaats je reactie dan onder dit bericht.

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *