De smoothiegoeroe belooft: snel fit en slank

Gezond met groene smoothies? En hoe smaakt dat? Het voorjaar was rijp om deze hype eens te onderzoeken in eigen keuken en eigen lijf. Meer groente en fruit eten geeft je meer energie en je bereikt met gemak een gezond gewicht. Meer groente eten is sowieso goed en met een smoothie heb je al snel een extra portie binnen. De groene smoothies zijn de grote belofte en lijken de garantie voor gezondheid. Je ziet ze overal opduiken in de media: ‘je wordt er  fit en slank van’.
Voor altijd gezond, iedereen snapt dat dat niet kan. Groene smoothies zijn de oplossing voor het gebrek aan energie in deze tijd. “Slik dit, dan voel je je onwijs gezond en ben je slank in 10 dagen!”  of deze: “ik garandeer je een nieuw lichaam”. Geloof je het zelf..

Mijn experiment
De staafmixer kwam uit de la, bladgroente met fruit in de kom. Het idee dat je een vitaminebom slikt, is grappig. Dat geeft bij het maken een goed gevoel. Echter bij mij was de eerste slok: “dat is schrikken”. Afijn later: “Niet lekker”, dacht ik toen het glas leeg was.

Een nieuwe leefstijl moet leuk, makkelijk en smakelijk zijn.
Ze moet bij je passen. Ik zou dit nooit elke dag kunnen drinken.
En: eten is bedoeld om van te genieten. Het is toch niet het theoretisch binnenkrijgen van milligrammen antioxidanten? Elke dag. Met gemak van gezond genieten toch?

Extra groente en fruit staan in de belangstelling. Goed voor mens, dier en milieu. Het voedingscentrum propageert 200 gr. Groente en 2 stuks fruit per dag. De aanbevelingen worden nu herzien voor de schijf van vijf. Ben benieuwd waar ze mee komen.

We eten het en masse te weinig, het moet meer. In Amerika verscheen onlangs een rapport dat het voor de volksgezondheid een tandje hoger kan: naar 10 x! ( stuks fruit en porties van 100 g. groente opgeteld) De praktijk is dat nu 3 % van de volwassen Nederlanders de aanbeveling van 2 x groente en 2 x fruit haalt. Ophogen voor meer gezondheid lijkt mij niet haalbaar. Het staat ver van ons af.

Kijk liever naar wat je in je eigen situatie kunt bereiken. Eet jij elke dag groente? Heb jij een gouden tip om dat met gemak te doen? Welke groente vind jij zo lekker dat je het extra, zelfs dagelijks, kunt eten? En voor de goede orde: groente niet in de vorm van een vitaminepil of in een smoothie.

Kritische noot van mij
Zie de receptuur van groene smoothies met bladgroente: wat doet dat met je gezondheid in de toekomst: elke dag een portie nitraatrijke groente???

Uit eigen keuken en eigen lijf

De extra groente haal ik uit dagelijks peulvruchtensoep of verse groentesoep (van restjes groente, veel ui).

wortel-pompensoep
Zie daar mijn superfoods: peulvruchtensoep en aardbeien. Smullen maar. Beiden bomvol vitamines en mineralen. Maar bovenal: ik vind ze erg lekker. Ik kan ze dagelijks eten (mits het seizoen is).

En eigen lijf: al jaren heb ik een stabiel gewicht, ben mooi van huid en haar en mijn darmen hebben niets te klagen.

Dat is nog eens duurzaam: een goede gewoonte die blijft.

Mijn succestip om van gezond eten een gewoonte te maken:

  • kies dat wat je met gemak doet
  • kies dat waar je plezier/genot aan beleeft

Wil je met je verstand en je gevoel  gezond gaan eten? Ik kan je daarbij prima helpen. Het gaat om jou; Wil je mijn exclusieve aandacht? Een no nonsense-advies?

Of kies nu voor gratis intake, leven lang mooi gewicht

ps. Genieten past bij mij. Ik ben geen superwoman, andere geneugten ken ik ook. Mijn kleine ‘zonden’ zijn: retsina en reine claude limonadesiroop. (die is ook groen)

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *