De kracht van vezels

Waarom zijn vezels belangrijk voor ons?
Wat eet ik aan vezels?

 

Voedingsvezels krijgen niet de aandacht die ze verdienen, niet bij burgers en niet bij de media. Ze zijn niet ‘sexy’; is het de associatie met ontlasting of ‘geitenwollen sokken’?

Dat is jammer: voedingsvezels zijn gezond, lekker, goedkoop en vervelen niet snel. Je kunt er in de keuken volop mee experimenteren, met een beetje ‘swing’ word je ineens de keukenprins van de familie.

Wat is voedingsvezel?

Voedingsvezel is dat gedeelte van plantaardig voedsel dat volkomen onverteerd de dunne darm passeert en de dikke darm intact bereikt.
Voedingsvezels werken alleen bij voldoende vocht: dagelijks 1.5-2 liter.

Vezels nemen in de darmen water op waardoor het volume in de darmen toeneemt, met zachte ontlasting tot gevolg. Vezels zijn prikkelend in de darmen en stimuleren daarmee de darmperistaltiek.

Hoeveel?
De voeding moet elke dag voor een optimale darmwerking 30 g. vezels bevatten (voor een volwassene).
Onderschat voedingsvezels niet, ze zijn waardevol voor je gezondheid

Een voeding rijk aan vezels helpt je met:

  • een snelle darmpassage, geen ‘verstopping’
  • preventie van welvaartsziekten als diabetes mellitus type II,
  • preventie van bepaalde vormen van kanker als dikkedarmkanker
  • preventie van hart-vaataandoeningen als vernauwing van de kransslagaders
  • preventie van klachten die te maken hebben met persing in de darmen: spataderen, aambeien
  • preventie van darmaandoeningen als darmdivertikels
  • bereiken en behouden van een gezond gewicht
  • preventie van galstenen
  • preventie van blindedarmontsteking
  • verlaging van het cholesterolgehalte
  • het verhinderen dat giftige stoffen in het maag-darmkanaal geabsorbeerd worden en daarmee het verwijderen van giftige stoffen uit het lichaam met de ontlasting
  • het beheersen van de eetlust door een grotere verzadiging en meer kauwbewegingen

Je ziet veel preventie van klachten. Met een duurzame verandering van je eetpatroon kun je je leven lang profiteren van de voordelen.
Nog een voordeel: VEZELS LEVEREN WEINIG ENERGIE (de helft van wat verteerbare koolhydraten leveren)witte gedroogde bonen


 

Genoeg vezels?
De gemiddelde Nederlander gebruikt 19 g. vezels per dag,
Eet jij meer of minder?
Ben je benieuwd naar jouw persoonlijke score? Vul dan de vezeltest in op vezeltest.nl

kiezen
Meer vezels in de voeding vraagt om een gedragsverandering. Meer aandacht voor volkoren producten, groente en fruit, plantaardige tussendoortjes. Meer drinken. Je voeding veranderen dus. Duurzaam en dat levert dan ook wat op.

keuken
Om het wat meer haalbaar en smakelijk te maken voor je zelf en voor kinderen kies je de lekkerste groente of een middel om het te verwerken. Met een staafmixer zijn groente, peulvruchten en kruiden makkelijk te verwerken tot beleg voor brood/toastjes of als de basis voor pastasaus. Smakelijk en ongemerkt veel vezels!!

Profiteer van de gunstige effecten door je voeding te veranderen. Wil je duurzaam meer vezels in je eetpatroon? Laat je deskundig en persoonlijk adviseren. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.