De kracht van mediterraan

De kracht van duurzaam mediterrane voeding

Mediterrane landen zijn populair voor vakantie. Het eten is dat ook, maar  het wordt verdrongen door de opmars van Westerse voeding met fastfood en frisdrank. Mediterrane voeding staat sinds 2010 op de werelderfgoedlijst van de Unesco.

Eenmaal terug van vakantie ga je op zoek naar die kleine tomaatjes en olijfolie. Of: je waagt je om zelf eens een keer Tzatziki te maken…

Waar?

Mediterrane voeding is voeding zoals men die in de landen rond de Middellandse zee gebruikt: o.a. Spanje, Italië, Griekenland, Turkije, Marokkosalade met olijf en feta

Wat ligt er op je bord?

  • Veel groenten en fruit (grotere hoeveelheden, meer gevarieerd en meer tussendoor). Aubergines, courgettes, tomaten, knoflook, olijven en uien worden veel gegeten.
  • Minder vlees en vaker vis en schaal- en schelpdieren
  • Met regelmaat peulvruchten (zoals kikkererwten en linzen)
  • Ruim gebruik van brood
  • Olijfolie voor de bereiding van maaltijden
  • Verse kruiden i.p.v. Zout bij de bereiding van maaltijden
  • Karakteristieke regioproducten als kaas, ham of worst, bijvoorbeeld de Griekse feta, Parmaham.
  • Wijn, dagelijks 1-2 glazen

Gezonde inhoud

  • arm aan verzadigde vetzuren
  • rijk aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren
  • rijk aan voedingsvezels, antioxidanten en vitamines en mineralen.

 Duurzaam resultaat

Mediterrane voeding geeft een lagere  risico op:

  1. hart- en vaatziekten
  2. diabetes mellitus type II
  3. bepaalde vormen van kanker, met name borst- en darmkanker
  4. overgewicht, mits de hoeveelheden binnen de perken blijven en daarmee het energiegehalte.

Oorsprong

De oorspronkelijke mediterrane voeding uit het Middellandse Zeegebied werd wereldwijd bekend in de jaren zestig van de vorige eeuw. De keukens van deze regio’s ontstonden door het gebruik van verse producten uit de omgeving: bergen (kazen, peulvruchten, schapenvlees) en zee (vis, schaal- en schelpdieren).

De bevolking waardeert haar keuken vooral om de versheid en kwaliteit van de gebruikte producten en de simpelheid of puurheid van het gerecht. Mediterrane voeding is ook een eetcultuur, waar men gezamenlijk lang tafelt.  De maalltijd krijgt er alle aandacht, er wordt minder gesnackt.

De mediterrane voeding verliest in de mediterrane landen steeds meer terrein door de invloed van junkfood en fabrieksproducten op de huidige, jonge generatie.

Het is voor iedereen mogelijk om het voedingspatroon wat meer mediterraan te maken, kies voor bovenstaande 8 kenmerken.  Met duurzame mediterrane voeding kom je in een ander ritme en je gaat je snel fitter voelen. Voor wie het moeilijk lijkt.. Laat je deskundig en persoonlijk adviseren. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.