Bij afvallen wil je maar 1 ding

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen graag willen afvallen, snel, veel en op een bepaalde plek. Vooral op internet wordt er naar een simpele oplossing gezocht. Met simpel bedoel ik: iets waarbij je niet veel hoeft na te denken, dat is in te passen in je leven en het liefst zonder al te veel moeite. Men zoekt naar een product (pil/pleister/drankje) of een artikel met advies dat voor iedereen werkt. “Het is toch fijn als je met iets simpels kunt afvallen”.limoenen aan de boom, val je af van limoensap?

OK, dit zoekt men en dit zijn de wensen:

Ik wil het snel; dat is “binnen een week”

Het moet veel zijn; dat is “10 kg.”

Op een bepaalde plek; dat is “buikvet”.

Is daar een simpele oplossing voor?

Nu de realiteit: Je bent in een aantal jaar tijd zwaarder geworden en minder actief. ‘s Avonds na een werkdag beloon je jezelf met een zak chips bij de tv. Alleen al de gedachte aan beweging maakt je moe. Een paar keer per week in het café 2-3 glazen bier of wijn is gewoon geworden. Vers koken doe je niet elke dag.

Wensen en de realiteit komen zo nooit bij elkaar in de buurt.

Dat wat je wil, lijkt in de verste verte niet op wat je nu onderneemt. “Ik word dik van de wind” of “Geen tijd” zijn smoezen die je afleiden van de regie die je zelf moet nemen.

Kijk naar het televisieprogramma Obese, overgewicht

Mensen met extreem overgewicht, die de strijd met de kilo’s aangaan en deze strijd voor het leven willen overwinnen. Natuurlijk worden deze mensen intensief geholpen door personal trainers, schouderklopjes van Wendy van Dijk en de druk van het programma om in actie te komen. Voor de camera’s doe je veel. Het  lukt hen wel allemaal!

Als je door de televisieglamour heenkijkt, zie je dat het succes van mensen echt uit henzelf komt. Ze zijn anders naar zichzelf gaan kijken. Het volhouden is ineens  veel makkelijker! De deelnemers vinden gezond eten helemaal niet meer zo moeilijk, ze vinden het zelfs lekker, ze sporten trouw elke dag. Ze hebben overwonnen wat hen altijd tegenhield om gezond te gaan leven.

Elke dag gezond eten, aandacht geven aan je eetgedrag en beweeggedrag. En elke dag zoveel sporten dat je door de pijngrens heen moet. Je moet voorbij “ik word er moe van”. Het is bij de obese-deelnemers meer dan inzet. Ze moesten uit hun comfortzone stappen en gaan veranderen. Volgens mij heeft dat voor allen een doorbraak voor het leven gegeven. Een eerdere deelnemer van Obese, Alexander, zie ik wel eens in de plaatselijke Jumbo langslopen. Die jongen straalt nog steeds.

 Daar kun je een voorbeeld aan nemen

Ik spreek veel mensen die dat ook graag zouden willen, wat zou dat mooi zijn! Vergeet dan niet welke moeite de deelnemers gedaan hebben, hoe intensief ze hun leefstijl hebben veranderd. De focus heeft een jaar bij het eten en bewegen gelegen. En dat allemaal naast werk en zorg voor anderen.

Voor jou en mij:  de realiteit is dat die kilo’s er vaak in jaren ongemerkt bijkomen. Het is naïef om te denken dat die binnen een week verdwenen zijn, zonder al te veel moeite en het liefst ‘ter hoogte van de buik’/”weg met het buikvet’.

 Producenten van pillen, drankjes en afvalpleisters beloven je van alles. En mensen willen het graag geloven. Afvalpleisters plakken, afvaldrankjes drinken ed. Dit  laat je niet blijvend afvallen. Het eetgedrag en beweeggedrag zijn er niet door veranderd. Alles wat je even doet en wat de stofwisseling voor even verandert, leidt niet tot een duurzaam resultaat.

 

Dit is wat de meeste mensen eigenlijk willen: dat het resultaat blijvend is.

Dat je niet terugvalt

Dat je niet over een paar jaar weer met hetzelfde probleem zit “wat moet ik nu?”

Dat je niet teleurgesteld wordt

Dat je je geen zorgen hoeft te maken dat je weer de grip op je leefstijl verliest

Dat het niet voor niets is geweest

Succes komt uit jezelf en ik kan je daar als duurzame diëtist in bijstaan met adviseren over gezond eten en coachen in duurzaam afvallen.
Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.
Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+
Google+
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *