de beste eetkeuzes voor gezondheidswinst

We kiezen graag zelf. Keuzevrijheid is een van de belangrijkste levenswaarden.
In dit blog 11 tips om je leefstijl met gemak te veranderen voor als je gezondheidswinst wilt. Zonder lijstjes met geboden en verboden. Want dat werkt niet. Dit blog is voor iedere vrouw die graag de regie neemt.

Zelfs als we weten dat iets goed voor ons is, is het niet altijd vanzelfsprekend om in actie te komen. Het advies van een ander volgen we niet zomaar op.
Eind 2015 kwam de Gezondheidsraad met de herziene Richtlijnen Goede Voeding. Dat zijn niet zomaar adviezen, maar adviezen tot stand gekomen door wetenschappelijk onderzoek, los van hypes en los van banden met de industrie.

Het is een goed moment om je eetpatroon te bekijken, tenminste…. als je gezondheidswinst belangrijk vindt. Misschien loop je al langer met die wens rond.
Bij die richtlijnen hoort een schijf van 5. Die kun je vertalen naar eetkeuzes. Het fijne van kiezen is dat je het in elke situatie kunt doen (thuis, werk, vakantie) en dat je zelf de regie neemt. Ik heb die vertaling voor je gemaakt, concreet en simpel.

In mijn eigen leven zijn de succesvolste gedragsveranderingen gekomen vanuit mijn hart. Omdat ik voelde dat ik anders moest kiezen of dat het doel zeer aantrekkelijk was. Keuzes met mijn hoofd en hart die ik daarna makkelijk volhield.
Ik heb al vanaf jonge leeftijd een lichamelijke beperking. ik weet welke keuzes voor mij nodig zijn om fit te blijven en welke mij geluk brengen.

Mijn eetkeuzesrode appels in fruitmand, goede eetkeuzes

Ik heb nooit moeite gehad om gezond te gaan/blijven eten omdat ik op mijn 16e al wist dat je met je eigen voeding kiezen zelf invloed hebt op je gezondheid.
Die eigen regie nemen zit sterk in mij en het heeft me ook later enorm geholpen.
Natuurlijk eet ik ook wel eens een stuk taart maar het gaat om de keuzes die ik over een hele week maak, jarenlang.
Zelf ben ik dit jaar voor een half jaar radicaal gestopt met alcohol voor mijn gezondheid, met als resultaat dat ik nu nog zelden een wijntje drink. Van een dagelijkse gewoonte succesvol veranderd naar een wijntje bij iets speciaals. Het zelf verkleinen van risico’s op nare ziekten geeft me een goed gevoel en het draagt bij aan mijn gezonde gewicht. Ik geef je 11 tips.

Duurzaam resultaat met eetkeuzes

Eerst leg ik je uit waarom je eetkeuzes voor je leefstijl duurzaam zijn

Als je het net als ik langdurig doet, krijg je een gezonde leefstijl die blijft

die je moeiteloos afgaat
zonder terugval, of jo-jo-effect
waar je een leven lang profijt van hebt
omdat het echt een wezenlijke verandering in jezelf heeft gebracht.

 

Waar doe je het voor?

♦je bereikt of je behoudt een gezond gewicht
♦je voorkomt chronische ziekten als diabetes type 2, vormen van kanker en hart-en    vaatziekten ( de topper is de relatie leefstijl en beroertes)
♦meer energie voor de de dingen die je belangrijk vindt

Als je kiest voor gezond, kies je:

  • bij de warme maaltijd veel groente (zoveel als een half bord) ipv. groente als garnering
  • fruit ipv. snacks tussendoor
  • een handje noten ipv. chocolade, koek of chips
  • zachte margarine of olie voor smeren en bakken ipv. de harde vetten
  • minstens een keer in de week peulvruchten op je menu
  • vis, kip, ei of vegetarisch ipv. rood en bewerkt vlees
  • water en thee zonder suiker ipv. frisdranken en alcohol
  • ongezoete (naturel) halfvolle/magere zuivel ipv. gezoete zuivel (bijv. vruchtenyoghurt)
  • volkoren brood ipv. wit brood
  • volkoren pasta, zilvervliesrijst ipv. witte pasta en witte rijst
  • volkoren granen met zuivel bij je ontbijt ipv. choco-cruesli of je ontbijt overslaan

Dit zijn advies eetkeuzes, de theorie. Dit weet je nu.
Maak keuzes voor je eten en drinken die bij jou passen en die ook goed vol te houden zijn. Dat is immers de praktijk bij jou.  En nu het doen!

Hoe verander je eetkeuzes?

Voor de een werkt het goed om radicaal te stoppen met iets en te vervangen door iets anders. Bij een ander werkt het goed om geleidelijk een nieuwe, goede gewoonte aan te leren. Je kunt alle eetkeuzes uitproberen of beginnen met 1 een week lang bijv.

ps. Weet dat eetkeuzes, zelf kiezen je onafhankelijk maakt. Je komt los van hypes.
Je staat boven de goeroes en indianenverhalen. Dit kun je helemaal zelf.

De keuze is aan jou

Jouw voeding voor jouw gezondheid.
Wil je met mij doorpraten over deze eetkeuzes? Welke gaan jou de grootste winst  geven? en welke belemmeringen ervaar je daarbij?

Dat kan. In een gratis, vrijblijvend gesprek kun je jouw situatie delen. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *