Beetje bewegen, beter dan niets

We weten allemaal dat regelmatig bewegen gezond is. Uit nieuw onderzoek blijkt nu dat zelfs een beetje lichamelijke activiteit, zo’n 2,5 uur per week de risico’s op hart- en vaatziekten al met 14 procent vermindert.

Daarbij wordt het risico op coronaire hartziekten beduidend minder naarmate iemand meer beweegt. Een beetje bewegen is dus goed, maar meer is nog beter. Dat stellen onderzoekers van de Harvard School of Public Health.

Volgens onderzoeker Jacob Sattelmair heeft onze gezondheid al baat bij die 150 minuten op gemiddelde intensiteit, maar zullen we met 300 minuten bewegen per week nog betere resultaten behalen.

Onderzoek

Sattelmair en zijn onderzoeksteam bekeken meer dan drieduizend studies naar lichamelijke activiteit en hart- en vaatziekten en namen uiteindelijke 33 studies op in hun analyse. “Bij wat oudere studies werden de deelnemers meestal in groepen gedeeld: zoals actieve of zittende leefstijl.”, legt Sattelmair uit. “Nieuwe studies kijken vaker naar het effect van de totale hoeveelheid lichamelijke activiteit op het risico op hart- en vaatziekten.”

Vrouwen

Het onderzoek wijkt af van eerder onderzoek omdat de onderzoekers keken naar hoeveel mensen zouden moeten bewegen om het risico te verminderen en naar de grootte van het gezondheidsvoordeel.

Opvallend was ook dat de resultaten lieten zien dat bewegen een significant groter effect heeft op het risico op hart- en vaatziekten bij vrouwen.
bron:nu.nl

Mijn link met dit bericht: kleine verandertingen kunnen soms ook veel opleveren. Dit bericht gaat over bewegen. Met voeding kun je ook met kleine veranderingen al veel bereiken ( je voelt je fitter en  je valt wat kilo’s af).

Wil je je voeding duurzaam veranderen? Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.
Kies nu gratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.