afvallen met jummen

Gedachtenloos eten laat je niet genieten van eten.

Je zit voor de televisie met je bord eten. Tijdens het kijken zit je te eten, je proeft niet echt wat je eet, je kauwt maar half en je eet ongemerkt je bord leeg. Je loopt naar de keuken voor nog meer.

je kunt je voorstellen dat je ongemerkt meer eet dan je zou willen. Op de Technische Universiteit Eindhoven is een bord ontwikkeld dat gebruikers dwingt met aandacht te eten en langzamer te eten: het Jum-bord. Een technologische uitvinding in de strijd tegen overgewicht.

Gedachtenloos dooreten

Veel mensen eten teveel doordat ze te snel eten. Door te snel eten komt het gevoel van verzadiging te laat. Het veranderen van de eetsnelheid is echter erg lastig. Het Jum-bord is eigenlijk een omgebouwde weegschaal die  elke hap registreert. De bordrand licht op bij het nemen van een hap. De lichtjes geven aan hoe lang je moet kauwen. Als het licht gedooft is, kun je de volgende hap nemen. Lampjes die oplichten en uitdoven zorgen voor een rustig eetritme. Eten in dit ritme zorgt ervoor dat het gevoel van verzadiging op tijd komt en je niet te veel eet.

De praktijk

Ik vraag een proefpersoon, die het bord heeft uitgetest, naar ervaringen: “Het dwingt je rustiger te eten.  Het letten op de lichtjes en het aan tafel zitten  legt de focus op de maaltijd. Je bent alleen met eten bezig”.

“Door langzamer te eten kan het eten wel voortijdig afkoelen. Maar dit is eenvoudig te ondervangen door de maaltijd in porties te verdelen en achtereenvolgens op te scheppen”.

“Na elke 5 happen dwingt het bord je te voelen hoe verzadigd je bent. In het begin voel je  je 10% verzadigd, dit loopt op tot 80%”.

” Met op deze manier eten duurde de maaltijd niet langer “.

” Soms voelde ik dat ik genoeg had en moest  ik stoppen met eten. Vroeger zou ik gewoon doorgegeten hebben”

“Heb ik genoeg?”

Het bord dwingt je met aandacht te eten en je af te vragen “Ben ik verzadigd?”. Dat is nuttig en kan een eye-opener zijn. Maar: wie schuift zijn bord weg als men ‘genoeg heeft’? Waarom nog een keer opscheppen als je eigenlijk verzadigd bent? waarom nog een extra boterham eten als je ‘vol zit’?

Is het honger of trek waarom men eet en dooreet? Aandacht voor je maaltijd en je verzadiging opmerken laat je minder eten. Het Jum-bord is een hulpmiddel.  Ik krijg er wat buitenaardse visioenen bij. Wat een opmerkingen zul je krijgen van tafelgenoten! mijn gezin zou meer bezig zijn met mijn lichtjes dan met hun eigen bord! Oordeel zelf na onderstaand fimpje.

Met aandacht eten: Meer genieten Minder eten

filmpje jumbord

voor meer informatie over het bord: www.jummen.nl

Laat je bericht achter onder dit bericht. Of wil je zelf aan de slag met gezond eten? Ik kan je deskundig en persoonlijk adviseren. Lees hier meer. Of kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

3 reacties op “afvallen met jummen

    • Het bord is goed voor een testperiode. Daarna moet je je tempo op eigen kracht bewaken. De ervaringen leren dat het je bewust maakt van het met aandacht eten, kauwen en proeven. Dat is het voordeel. Nadeel: De lichtjes leiden je ook af van je eten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *