8 praktische voedingstips voor de overgang

1. Olijfolie in plaats van bakboter

Olijfolie bevat essentiële vetzuren. Deze zijn letterlijk essentieel voor onze gezondheid. Ze oliën ons lichaam. Wie te weinig vet gebruikt kan last krijgen van een droge huid, futloos haar, gebroken nagels, vermoeidheid en pijnlijke gewrichten.

Deze vetzuren zijn gezond: meervoudig onverzadigde vetzuren in noten (zoals amandelen, walnoten), zaden (zoals zonnebloem, pompoen, sesam, lijnzaad) en vette vis (makreel, tonijn, sardines, haring en zalm).
Enkelvoudig onverzadigde vetzuren in olijfolie.

Beperk: verzadigde vetzuren in alle dierlijke producten als vlees, eieren en zuivelproducten zoals bijvoorbeeld bakboter.

2. Minder koffie, minder alcohol!
Koffie, alcohol, pittige gerechten en warme dranken kunnen opvliegers versterken.
Koffie onttrekt bovendien calcium aan het lichaam. Dit geldt in mindere mate ook voor thee. Koffie en alcohol werken vochtafdrijvend.
Een alternatief: granenkoffie, kruidenthee, groene thee, water en sap.

Veel drinken
Ons lichaam bestaat voor 70% uit water. Water helpt bij het transport van voedingsstoffen naar de cellen en de afvoer van afvalstoffen. Water wordt gebruikt om de lichaamstemperatuur stabiel te houden. Vooral belangrijk tijdens de menopauze. Aanbevolen wordt om ongeveer zes 10-15 glazen per dag te drinken. Wat extra’s drinken is prima! Bij voorkeur water.

3. Niet te veel zout
Zout houdt vocht vast en zout verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Laat het zoutvaatje vaker staan. Gebruik verse kruiden als smaakmaker voor de warme maaltijd.

4. Weinig of liever geen suiker
Suiker en wit meel zijn geraffineerde producten, zonder voedingswaarde. De vezels en het merendeel van de vitamines en mineralen zijn eruit gehaald. Suiker bestaat uit ‘lege calorieën’. Je wordt er onnodig dikker van.

5. Vezelrijk voedsel

Vezels zijn onmisbaar tijdens de overgang. Vezels stimuleren de spijsvertering, trossen blauwe en groene druiven=extra vezelsvoorkomen kanker en houden het hart gezond. Ze geven sneller een vol gevoel en verwijderen giftige stoffen uit het lichaam. Bovendien reguleren vezels de oestrogeenspiegel in het lichaam.

Eet daarom zoveel mogelijk vezelrijk voedsel: vers fruit en verse groenten, volkorenbrood in plaats van wit brood, noten en zaden en peulvruchten (zoals soja en linzen).

6. Voldoende natuurlijke kalk
Om het proces van de botontkalking af te remmen is het verstandig al voor, maar ook tijdens en na de overgang calciumrijke voeding te gebruiken. Vrouwen hebben tijdens of na de overgang 1500 mg kalk per dag nodig. Zit deze hoeveelheid niet voldoende in de dagelijkse voeding dan kan dit worden aangevuld met calciumtabletten. Overleg hierover altijd even met de huisarts of diëtist. Ook is voldoende vitamine D (in vette vissoorten en in daglicht) belangrijk, evenals magnesium (in melk, noten en graan).

7. Zuivel met mate!
Zuivelproducten bevatten veel kalk, maar ook een hoog gehalte verzadigde vetzuren en dierlijke eiwitten. Gebruik zuivelproducten als kaas, melk, room daarom met mate. Ook calciumrijk zijn: bladgroenten (spinazie en boerenkool), vette vis, sesamzaad en gepelde amandelen.

8. Niet te veel dierlijk eiwit
In de overgang hebben we eiwitten nodig, maar niet te veel. Eiwitten vormen de bouwstenen van onze cellen, botten, haren, huid en nagels. Ze vormen een zuurvormende reactie in het lichaam, die door calcium moet worden geneutraliseerd. Wie te veel eiwitten eet, spreekt de calciumreserves in onder andere de botten aan. Hierdoor kunnen de botten brozer worden. Omdat eiwit veel in ons voedsel voorkomt, krijgen we al snel voldoende binnen. Eet daarom niet te veel eiwitrijke producten, zoals rood vlees, eieren en zuivelproducten.

Plantaardige eiwitten zijn wel goed, ze breken calcium niet af. Eet wel: granen (zoals tarwe, rogge en rijst), peulvruchten en noten.komkommer, ui en olijven

Het is slim om de voeding aan te passen rondom de overgang. De overgang is met voeding niet te remmen, maar klachten kun je wel beperken of voorkomen. Vrouwen laten zich vaak misleiden door fabels rondom de overgang. Niet slim, laat je deskundig en persoonlijk adviseren. Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

Wil je dit delen op jouw platform?Share on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *