5 voedselleugens in 2012 ontmaskerd

Foodwatch ziet dagelijks vele voorbeelden van misleiding in de supermarkt. De levensmiddelenindustrie is gehaaid. Op alle mogelijke manieren proberen fabrikanten u te misleiden en te laten geloven dat hun product het beste is. Wordt u ook zo moe van al die fabeltjes die levensmiddelenfabrikanten u proberen wijs te maken? foodwatch zet 5 belangrijke voedselleugens voor u op een rij.

1. Verborgen suikers

Houd u vast: bijna alle kant-en-klare producten die u koopt in potje, pakje of zakje zitten bomvol suiker. Dacht u gezond een avondje te wokken met een kant-en-klare woksaus uit het schap van de supermarkt? Wacht dan even en lees eerst de ingrediëntenlijst. Dikke kans dat het eerste of tweede ingrediënt suiker is en dat uw woksausje dus voor het grootste gedeelte uit suiker bestaat. Helaas is dit niet alleen bij woksausen het geval. Ook pasta- en slasausen kunnen er wat van. Ach, in vrijwel alles wat u voorverpakt koopt, zit een flinke schep suiker. Helaas voor de consument staat dit nooit aangegeven op de verpakking.

Een mooi voorbeeld hiervan is Peijnenburg Complete Start Vezels. Peijnenburg beweert dat dit een verantwoord ontbijt is, maar vertelt u er niet bij dat het product voor circa 30% uit suiker bestaat! Kijkt u op de ingrediëntenlijst dan ziet u het zelf. Het eerste ingrediënt: ja hoor, glucose-fructosestroop; een suiker!

2. Gezondheidclaims

Loop een willekeurige supermarkt in en de gezondheidsclaims vliegen u om te oren, zoals ‘goed voor hart en bloedvaten’ of ‘helpt de weerstand te versterken’. foodwatch is absoluut geen voorstander van gezondheidsclaims in de supermarkt. Gezondheid wordt bereikt door een gezond en gevarieerd eetpatroon, in combinatie met voldoende beweging. Gezondheid hangt niet samen met het eten van één product. foodwatch vindt dan ook dat gezondheidsclaims op voedsel helemaal verboden moeten worden.

Het overgrote deel (ruim 80%) van de gezondheidsclaims die momenteel in de supermarkt te vinden zijn, zijn afgekeurd door de EFSA (European Food Safety Authority). Zo is 100% van de probioticaclaims afgewezen. Deze moeten daarom binnen enkele maanden van de verpakking zijn gehaald. Herinnert u zich nog die eindeloze reclames van Activia over hoe het uw stoelgang zou bevorderen? Allemaal onzin dus!

3. Light

Voedselfabrikanten misbruiken de wens van consumenten om af te vallen. Ze suggereren een ‘light’ product en zwijgen glashard over de dikmakers die erin schuilgaan. Fabrikanten gebruiken vrijwel zonder uitzondering lichtblauwe verpakkingen om te suggereren dat een product goed is voor lijn. De mate waarin de ‘light’ varianten dat ook daadwerkelijk zijn is maar de vraag.

Er bestaan wettelijke voorschriften voor het gebruik van de term light, namelijk dat het product minstens 30% minder van bijvoorbeeld suiker of vet moet bevatten. Nietszeggende regels, omdat het wat calorieën betreft geen verschil hoeft te maken. Een aantal voorbeelden:

‘Calvé pindakaas light met 30% minder vet’ (slechts 13% minder calorieën);
‘Duo Penotti met 25% minder suiker’ (slechts 3,6% minder calorieën);
‘Lay’s Chips met 33% minder vet (slechts 12,7% minder calorieën).

Bevat een product minder vet? Dikke kans dat u er andere ‘dikmakers’ en ongezonde ingrediënten voor terugkrijgt. Bijvoorbeeld een extra schep suiker of zout, om het product meer smaak te geven. Neem het voorbeeld van Calvé pindakaas light. Het product mag dan 30% minder vet bevatten, u krijgt er 60% meer suiker voor in plaats! Zo klinkt ‘light’ opeens een stuk minder gezond…

4. Traditioneel recept

U kent het wel; een verpakking van een product wekt de suggestie dat hem om een authentiek product gaat. Soms staan er zelfs slogans op de verpakking zoals: ‘volgens traditioneel recept’ of ‘ product sinds 1883…’. Helaas voor de consument is dit zelden realiteit.

Neem nou de Casa Fiesta Guacamole Dip van Santa Maria. Op de verpakking staat ‘Authentic Mexican Food since 1928’. Vraag een willekeurige foodie wat er in een traditionele guacamole gaat en het antwoord luidt: avocado natuurlijk! En tomaat, ui, limoensap, chilipeper, koriander en knoflook. Maar het hoofdbestanddeel is avocado. Wat doet Casa Fiesta? Die stopt in zijn guacamole dip niet meer dan 3,7% avocado!

Waar bestaat de dip dan wel uit? Uit suiker, zout, raapzaadolie, groene paprika, kaas, gemodificeerd maïszetmeel (pardon?), citroensapconcentraat (klinkt toch stukken minder smakelijk dan limoensap) en nog een hele rij E-nummers. Maar waar de Casa Fiesta Guacamole Dip vooral uit bestaat is water. Want dat is lekker goedkoop. Om deze zogenaamde guacamole toch een groene kleur en smaak van echte guacamole te geven voegt de producent er gewoon wat kunstmatige kleur- en smaakstoffen aan toe. Hoezo authentiek?

5. Onbeschermde claims

Fabrikanten zijn allesbehalve dom. Ze weten exact welke termen bij de wet zijn beschermd en welke ze vrijuit op de verpakking mogen zetten. Vaak lijken de onbeschermde termen heel erg op de beschermde termen. Fabrikanten maken hier handig gebruik van, om u eens even lekker te misleiden.

Een goed voorbeeld hiervan is de Liga Fruitkick eXtra Framboos. Op de verpakking staat: ‘met 46% fruitvulling’. Dit wekt de suggestie dat zo’n reep uit 46% fruit bestaat. Dat moet wel gezond zijn toch? Niets blijkt minder waar. Liga maakt schaamteloos gebruik van de mazen in de warenwet. De term fruitvulling is niet beschermd en dus mag Liga formeel zeggen dat zijn Fruitkick ‘vol fruit’ zit. In werkelijkheid bevat de reep maar 6,7% fruit.

Lees even mee wat Liga allemaal als ‘fruitvulling’ rekent: glucosefructosestroop, vulstoffen, glycerol, suiker, dextrose, geleermiddel (pectine), gemodificeerd zetmeel, voedingszuren, zuurteregelaars, aroma en… een beetje fruit. Creatief rekenen, noemen we dat bij foodwatch. Liga levert u een reepje pure misleiding.

The bottom-line

Helaas leven we in een wereld waarin we niet kunnen vertrouwen wat er op een verpakking staat. Geloof daarom nooit wat de verpakking beweert en bekijk altijd de ingrediëntenlijst. En wees oplettend. U kunt overal misleid worden, zelfs in de biologische supermarkt.

foodwatch snapt ook dat het lezen van de ingrediëntenlijst u ook niet altijd wijzer maakt. Deze staan soms vol met moeilijke termen.

Dan kunt u twee dingen doen:
1. U zoekt uit wat deze termen betekenen en beslist daarna of u ze wilt consumeren of niet.
2. U koopt geen producten waarvan u de ingrediënten niet kent.

Jammer genoeg zit er op dit moment niets anders op. Maar foodwatch doet hard haar best om hier verandering in te brengen.

bron: www.foodwatch.nl

mijn link met dit bericht:  het is mijn missie om anderen te informeren en adviseren over gezonde voeding met gezond verstand. Veranderen van je voeding begint met kennis, maar je kunt niet zonder gezond verstand. Foodwatch legt met gezond verstand een aantal leugens haarfijn bloot.  Een bericht naar mijn hart!

Wil je duurzaam gezond eten?  Maak dan zelfstandig gezonde keuzes.
Laat je deskundig en persoonlijk adviseren.
Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.