3 dingen die je moet weten als je leest over gezond eten

We worden overspoeld met informatie over gezonde voeding. Een ongenuanceerde kop of een oneliner trekt de aandacht. De lezer vraagt zich af “Wat moet ik hiermee?” Vaak gaat zo’n bericht gepaard met ongefundeerde claims van de voedingsindustrie of spelen er belangen van de producent mee. Dat wordt in het bericht niet altijd duidelijk.

Bovendien mensen lezen snel, een kop blijft lang hangen. ‘Melk maakt je sterk’  blijkt uit onderzoek van bijvoorbeeld een zuivelproducent. Een gewaarschuwd lezer telt voor 2.

Voeding is complex

“An apple a day keeps the doctor away”. Leefstijl is meer dan die appel. Voeding is onderdeel van de leefstijl.  Je eet en drinkt op een dag bovendien meer dan 1 product. Het is moeilijk om te bewijzen dat 1 voedingsmiddel wel of niet gezond is. Een voedingsmiddel heeft goede en slechte bestanddelen. En de combinatie met andere etenswaar en dranken zorgt weer voor een andere gezondheid.

Voor ieder persoon weer anders. Gezonde mensen die een appel eten, delen mogelijk andere kenmerken. Wie een appel eet, eet misschien ook wel paprika’s. Paprika’s bepalen misschien wel de gezondheid voor die persoon.

aardbeien eten voorkomt slokdarmkanker

Dit nieuwsbericht was de aanleiding voor deze blog. Berichten over voeding in de media vragen enige nuance. Voeding is een van de leefstijlfactoren van invloed op  je gezondheid.  Je wordt niet gezonder van blauwe bessen of aarbeien  als je daarbij stevig rookt of veel alcohol drinkt . Het is bovendien moeilijk om te bewijzen dat 1 voedingsmiddel wel of niet gezond is. Een voedingsmiddel heeft goede en slechte bestanddelen. De goede kunnen de slechte tegenwerken.

Wat eet je? En vooral hoeveel en hoe vaak?

Dat ene voedingsmiddel maakt deel uit van alles wat je op een dag eet en drinkt.  Alles op een dag, maar ook de regelmaat. Wat eet je de volgende dag?   De dag erna kun je weer compleet anders eten, bijv. doordat je je op een andere plek bevindt. Het kan ook zomaar zo zijn dat gisteren en vandaag dagen zijn waarbij je volkomen afwijkend eet en dat jouw voeding niet jouw normale gewoonten weergeeft.  Dat croissantje van vandaag staat in schril contrast met al die andere dagen van het jaar dat je met bruin brood ontbijt. Zo’n enkel croissantje of een eenmalig schaaltje aardbeien kan niet zo bepalend zijn voor je gezondheid als je dagelijkse regelmaat dat doet.

Leefstijl

Gezonde mensen die een appel eten en die daarmee bij de dokter wegblijven,  delen mogelijk andere leefstijlkenmerken. Ze roken niet?,  sporten en bewegen zijn onderdeel van hun leefstijl?, ze ervaren weinig stress?, ze hebben geen gevaarlijke beroepen?, ze hebben geen blessuregevoelige hobby’s? enz. Wie een appel eet, eet misschien ook wel vaak paprika’s. Paprika’s bepalen misschien wel de gezondheid. Op zo’n manier moet je een bericht lezen.

Dat een chocoladeproducent verkondigt dat ‘chocola beter is voor de gezondheid dan fruit’ is niet gestoeld op onafhankelijk onderzoek maar heeft een commercieel belang. Als je je hiervan niet bewust bent word je zo op het verkeerde been gezet.  Een misvatting wordt  soms ook een hardnekkige fabel.  Gedrag moet je niet aanpassen op misvattingen en fabels.

Goed voedingsonderzoek is niet eenvoudig.

Dat “aardbeien slokdarmkanker voorkomen” klinkt wel erg mooi. Maar wellicht zijn mensen die vaak aardbeien eten wel theedrinkers. Of aardbeieneters eten gemiddeld minder vaak varkensvlees. Wellicht krijgen theedrinkers wel minder vaak slokdarmkanker? Thee kan ook de bepalende factor zijn als het gaat om het krijgen van slokdarmkanker. Of hoort aardbeien eten bij mensen die vroeg naar bed gaan en thee drinken? Wie zal het zeggen..

Zie het voor je: een onderzoek  met 2 groepen mensen: aardbeieneters en een controlegroep, die jarenlang gevolgd gaan worden. Voedingsonderzoek is vaak epidemiologisch, data van leefstijl en persoonskenmerken over een lange periode worden geanalyseerd. Oorzaak en gevolg zijn meestal niet klip en klaar. In de onderzoekswereld voeren wetenschappers meta analyses uit om andere factoren uit te sluiten en zicht te krijgen op het zuivere verband. Kritisch zo’n bericht lezen dus.

Als lezer en als consument maak je altijd nog zelf je keuzes.

Geloof ik dit bericht wel of niet? Wat doe ik met dit bericht? zijn vragen die je jezelf kunt stellen naast het feit of aardbeien wel verkrijgbaar zijn, of je ze kunt betalen en of je de smaak kunt waarderen.

Wat is wijsheid?

Niet iedereen kan van alle nuances en onderzoeksresultaten op de hoogte zijn, maar dit helpt je:

  1. Lees verder dan de kop van het bericht. Een nuance of een kanttekening van een conclusie staan verder in het bericht.
  2. Lees kritisch. Beantwoord voor jezelf de vraag “Wat is de bron van het bericht?” “Spelen er belangen mee?”
  3. Eet gevarieerd. Van alle vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen krijg je dan genoeg binnen. Het spreidt het risico op mogelijke klachten.

Je gezondheid is gebaat bij een gezonde leefstijl. Wordt het effect van aardbeien niet weggevaagd door ruim alcoholgebruik en roken?

Focus op gezonde voeding met extra groente en fruit. Dat is een slimme start met gezond verstand.

Het is leuk als je reageert. Plaats je reactie onderaan dit bericht.

Of kom je gelijk in actie? Ben jij een ondernemende moeder die voor nu en altijd gezond wil eten? In je eentje is het vaak moeilijk vol te houden. Laat je deskundig en persoonlijk adviseren. Lees hier hoe ik je kan helpen met gemak gezond te eten.
Kies nugratis intake, leven lang fit + een mooi gewicht

 

 

1 thought on “3 dingen die je moet weten als je leest over gezond eten

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.